Pagini

luni, 20 februarie 2023

Ștefan Popa – pe culmile succesului

 

 

                Un fenomen veritabil în lumea actuală a muzicii, noua stea a bel canto-ului, este tenorul Ștefan Pop. Acesta îndeplinește la perfecție calitățile teoretice definitorii ale unui tenor liric: voce consistentă, puternică, dar în același timp grațioasă și briliantă, cu o mare lejeritate în abordarea pasajelor lirice.

         Pentru a descrie calitățile vocale ale acestui admirat artist ne-ar trebui un întreg dicționar de epitete, fiindcă ingredientele miraculoase ale sunetului divin nu pot fi analizate cu un vocabular epic (adeverindu-se spusele lui Ludwig van Beethoven: muzica este o revelație mai mare decât toată înțelepciunea și filosofia), de aceea, oricât s-ar strădui să o facă un novice,  acesta trebuie să rămână doar în ipostaza de admirator și.....punctum.

         De aceea, în spirit de obiectivitate deplină, deși față de un asemenea mare artist, admirația este sinonimă cu subiectivismul, vom reproduce fragmente din cronicile avizate ale unor importanți critici muzicali, care creionează cu precizie profilul maestrului Ștefan Pop.

       Audiind capodoperele de fin bijutier al sunetelor ale acestui mirobolant tenor contemporan, gândul te duce la performanțele uluitoare ale unor corifei ai scenelor lumii: Luciano Pavarotti, José Carreras, Roberto Alagna, Marcelo Álvarez, Alfredo Kraus, Beniamino Gigli, Nicolai Gedda sau Rolando Villazón și totuși Ștefan Pop este Ștefan Pop, adică un interpret de notorietate mondială ce nu poate fi nici comparat, nici asemuit cu nimeni altcineva.

        Totuși, o întrebare persistă, deși ea iscă și altele inevitabile: cum a reușit Ștefan Pop să stăpânească acest atât de invidiat itinerar ascendent spre culmile succesului eclatant ? Răspunsul este simplu: Fiindcă Ștefan Pop vrea să urce continuu, fără să se oprească, atât cât va putea, doar prin el însuși.

        Apoi, ne putem întreba: Ce formule tainice a descoperit maestrul Ștefan Pop, încă din tinerețe, pentru a transforma aparenta simplissimă tehnică a redării unui șir de 7 note în combinații de n ori, într-un freamăt viu interior, cu rezonanțe tainice,  într-un torent de sunete vrăjite, într-un tumult de sonuri, ce traduc în alt fel frumusețea sufletului?

          Recitind un pasaj din opera lui Platon, putem găsi răspunsul: arta interpretativă a maestrului „dă suflet universului, aripi gândirii, avânt închipuirii, farmec tinereții, viață și veselie tuturor lucrurilor”. Aceasta este formula miraculoasă, găsită de interpretul pe care îl prezentăm acum.

          Iată câteva repere din prestigioasa biografie a maestrului Ștefan Pop, care a pășit pe culmile afirmării muzicale internaționale încă de tânăr.

          Stefan Pop (n. 16 februarie 1987) este originar din frumosul oraș transilvănean Bistrița, unde a făcut primii pași spre muzică. Ca o recunoaștere a meritelor sale, tenorul Ștefan Pop este cetățean de onoare al orașului natal din 2015. 

         A studiat și a absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca (2010)

         Debutul în lumea selectă a marilor interpreți de operă i-a fost facilitat de prestigiosul premiu „Operalia”, obținut de Ștefan Pop în anul 2010, la numai 23 de ani, concurs organizat de Plácido Domingo, trofeul câștigat fiind considerat un veritabil Oscar pentru tinerii interpreți,  ceea ce a făcut ca acesta să fie unul dintre tenorii cei mai căutați la nivel internațional, cu deosebire în repertoriul italian, atât în domeniul bel canto, cât și în ceea ce privește repertoriul select, Verdi și Puccini.

 

 

 

 

 

 

         A mai obținut, de asemenea, premii prestigioase la Concursul de la Teatro alla Scala și premiul I la Concursul Internațional de Muzică de la Seul. Acestora li se adaugă premiile obținute la Concursul Hariclea Darclee”, precum și în anul 2018, Premiul Dimitrie Popoviciu-Bayreuth la Balul Operei clujene.

          În luna septembrie 2019 a primit Premiul Special Oscar della Lirica: Opera de Aur pentru Generația Tânără la Teatro La Fenice.

           Câteva cuvinte despre începutul carierei pe scenele lumii deja de acum consacratului maestru Ștefan Pop.

         Tenorul Ștefan Pop a debutat în 2009 la Opera Maghiară din Cluj dar și la Opera Națională Română din Timișoara. Pe plan internațional, acesta a repurtat un succes formidabil, apărând pe scena renumitului  Teatro dell'opera di Roma, în decembrie 2009 ca Alfredo, în La traviata, sub bagheta  lui Gianluigi Gelmetti, într-o producție a marelui regizor italian Franco Zeffirelli.

      Considerat o rară voce a bel canto-ului, Ștefan Pop începe ascensiunea pe marile scene ale lumii: rolul cu care a cucerit publicul la Opera de Stat din Viena (Alfredo), în La traviata, va fi interpretat și la Opera Națională Greacă, Opera Națională Română, Timișoara, Opera de Stat din Hamburg, alături de Edita Gruberová, sub bagheta  lui Simone Young; cântă ariile lui Nemorino în L'elisir d'amore la Teatro Verdi di Trieste (2010) și la Opera de Stat din Hamburg (2011).

         A interpretat primul său rol ca personajul Elvino în La sonnambula, la Opera de Stat din Viena sub  bagheta lui Evelino Pido tot în cursul anului 2011. Mai târziu, în același an, el a debutat la Opera din Zürich, interpretând Cassio în Otello lui Verdi,  sub  onducerea orchestrală a lui Daniele Gatti și la Seul, ca Il Duca di Mantova, în Rigoletto.

        În 2011, a apărut în spectacolul La traviata, la Teatro Carlo Felice, Teatro Massimo alături de Mariella Devia, dar a performat și la Opera Israeliană și Oper Frankfurt.

      Deoarece spațiul nu ne permite, vom trece peste numeroasele roluri interpretate în anii 2012-2019 pe marile scene ale lumii, insistând asupra marilor succese obținute de maestrul Ștefan Pop în anii 2020-2022.

       Anul 2020 este demn de amintit pentru cele două debuturi, Lucrezia Borgia la Teatro Lirico Giuseppe Verdi, precum și Nabucco la Teatro Regio (Torino), împreună cu Leo Nucci sub bagheta lui Donato Renzetti. Tot în acest an cântă alături de Angela Gheorghiu la Opéra Royal de Wallonie, în spectacolul La bohème, regizat de Stefano Mazzonis di Pralafera, o coproducție realizată de Mezzo TV.

          Cântă cu mare succes în La Bohème la Opera Națională Cluj Napoca, un concert cu Opera Maghiara de stat din Cluj și un concert în Győr  sub titlul "Vocile anului 2020 Cântăreți vedetă pe scenă”.

        În 2021 a luat parte la filmările cu piesa La traviata de Giuseppe Verdi pentru Classica HD la Teatro Massimo Bellini, sub bagheta lui Maria Fabrizio Carminati, spectacol regizat de Paolo Gavazzeni și Piero Maranghi.

       În luna iulie 2021 a debutat la Teatro Comunale Modena în opera Rigoletto, urmat în septembrie de Requiem-ul  lui Verdi, la Filarmonica Slovacă, apoi, în luna noiembrie același an, apare pe scenă în Lucrezia Borgia la Müpa Budapesta.

      

 

 

 

        Interpretează Ducele de Mantova în opera Rigoletto, alături de Leo Nucci în rolul lui Rigoletto, spectacol având ca director de scenă și dirijor pe Plácido Domingo la Bellini Fest la Taormina Arte, unde cântă și concertul "Mira, O Norma" cu Marina Rebeka.

       Urmează rolul din Norma, spectacol  dirijat de Maria Fabrizio Carminati, cu participarea Postului de televiziune Rai5.

      Tot acum, maestrul Ștefan Pop cântă alături de Saioa Hernández în Madama Butterfly la Opera de Stat din Berlin, iar în decembrie alături de Angela Gheorghiu în La bohème, pe scena de la Teatro Massimo, sub bagheta aceluiași Maria Fabrizio Carminati.

       În noiembrie a făcut un turneu în Japonia cu "L'elisir d'amore".

       În decursul carierii, maestrul ȘtefanPop a strălucit pe scena următoarelor mari temple muzicale italiene:

Teatro Carlo Felice, Genova, (La Boema, Bal mascat)

Teatro Verdi, Trieste, (Lucrezia Borgia)

Teatro regio di Torino, (Nabucco)

Teatro Massimo di Palermo, (Roberto Devereux)

Teatro Comunale di Bologna, (Lucrezia Borgia)

Teatro Regio, Parma, (Festival Verdi 2022)

Teatro San Carlo, Napoli, (Norma, Boema)

 

        Sezonul 2022/23 începe cu două concerte de gală la Osaka și Tokyo. Apoi, maestrul Ștefan Pop va reveni la Royal Opera Covent Garden, unde va interpreta personajul Rodolfo (La Bohème), acest personaj va fi interpretat inclusiv la Opera de Stat din Berlin, prefațând debutul în rolul Don Carlo, sub bagheta cunoscutului dirijor Daniel Barenboim la sfârșitul sezonului.

        Întreaga Italie este la picioarele maestrului Ștefan Pop și în acest sezon: Bologna și Genova îl vor admira în rolul Pollione (Norma), și va încheia anul la Roma, cu concertul  Requiem, de Verdi, sub  conducerea lui Michele Mariotti. 

          Aceste apariții completează în mod fericit succesele anterioare, dintre care menționăm debutul la Londra al maestrului Ștefan Pop în rolul lui Cavaradossi (Tosca) și Rodolfo (La Bohème) la Liège, unde a avut ca parteneră pe soprana Angela Gheorghiu.

         La Taormina, a repurtat un mare succes în rolul Duca (Rigoletto) sub bagheta lui Placido Domingo.

          Dintre marile sale succese anterioare, amintim  rolul Jacopo (I due Foscari) într-o nouă producție din Parma,  și Rodolfo, la Opera de Stat din Viena. 

         Vedetă recunoscută a marilor scene  ale lumii, inclusiv la Tokio, Seul, Shanghai,  Țările Golfului (Opera de Stat din Viena, Opera de Paris, Opera Regală Covent Garden din Londra, Opera de Stat din Hamburg, Deutsche Oper Berlin, Opera din Zurich, Teatrul Real Madrid și Noua Operă Israeliană din Tel Aviv), repertoriul lui Ștefan Pop include marile roluri ale lui Verdi, precum și Alfredo (La traviata), Duca (Rigoletto), Riccardo (Un ballo in maschera), Adorno (Simone Boccanegra), Foresto (Attila), Jacopo (I due Foscari), Macduff (Macbeth), Ismaele (Nabucco) și Cassio (Otello), dar și repertoriul bel canto precum Gennaro (Lucrezia Borgia), Pollione (Norma), Edgardo (Lucia di Lammermoor) și Nemorino (Elisir d'amore), Roberto Devereux ș.a. 

               Maestrul Ștefan Pop a avut bucuria de a lucra cu nume importante ale muzicii de operă, cu dirijori precum Zubin Mehta, Fabio Luisi, Daniele Gatti, Michele Mariotti, Nello Santi și alții.

              

          

 

 

                  Repertoriul maestrului Ștefan Pop cuprinde următoarele roluri:

1.               Bellini: Norma - Pollione

2.               Bellini: La sonnambula - Elvino

3.               Bizet: Te Deum

4.               Cimarosa: Il matrimonio segreto – Paolino

5.               Donizetti: L'elisir d'amore - Nemorino

6.               Donizetti: Lucia di Lammermoor – Sir Edgardo di Ravenswood

7.               Donizetti: Lucrezia Borgia – Gennaro

8.               Donizetti: Elisabetta al castello di Kenilworth – Warney

9.               Donizetti: Roberto Devereux – Roberto Devereux

10.           Gounod: Faust - Faust

11.           Mozart: Don Giovanni - Don Ottavio

12.           Puccini: La bohème – Rodolfo

13.           Puccini: Madama Butterfly – F. B. Pinkerton

14.           Puccini: Tosca - Mario Cavaradossi

15.           Rossini: Stabat Mater

16.           Strauss: Der Rosenkavalier – Cântăreț italian

17.           Verdi: Attila – Foresto

18.           Verdi: Un ballo in maschera – Riccardo

19.           Verdi: Don Carlo - Don Carlo

20.           Verdi: I din cauza Foscari - Jacobo Foscari

21.           Verdi: La traviata – Alfredo

22.           Verdi: Nabucco – Ismaele

23.           Verdi: Rigoletto – Duca di Mantova

24.           Verdi: Recviem

25.           Verdi: Simon Boccanegra – Gabriele Adorno

26.           Verdi: Otello - Cassio

 

Critici de operă despre Ștefan Pop

 

" Tenorul este înzestrat cu un timbru cald și luminos și cântă cu un gust foarte bun” (Patrizia Monteverdi)

    

 "În rolul titular, tenorul Stefano Pop a dat dovadă de un mare profesionalism și talent vocal, dând personajului propria dimensiune, care uneori este greu de evidențiat tocmai pentru un discurs atât muzical, cât și psihologic [...]excelent pentru a oferi note pe respirație, frazare mare și suport robust al sunetului, care mai ales în acută găsește o emisie frumoasă și întotdeauna bine proiectată, dând trup și suflet unui personaj..” (Simone Tomei)

 

„..... Ștefan Pop un tenor radiant, fin liric, cu expresii minunate, care amintește nu numai de statura, ci și de culoarea vocală a tânărului Pavarotti." (dr. Helmut Christian Mayer)

 

 "Și mai dificilă și mai impermeabilă este partitura protagonistului tenorului, Gennaro (fiul nelegitim al Lucreziei). Dar nimic nu-l poate opri pe Stefan Pop, nici măcar în acest rol, care este într-adevăr perfect congenial pentru el. În ciuda pasajelor continue ale registrului, vocea este omogenă, tripla este întotdeauna ușor de plasat și dicția clară și precisă, reușind să creeze un personaj complet chiar și în acele momente prețioase în care drama este introspectivă și intensă. ” (Federico Scatamburlo).

„Stefan Pop, deja apreciat la San Carlo în La Traviata în 2015 și în Norma din 2016, este confirmat, în rolul Ducelui de Mantua, un tenor cu un timbru clar și un sunet excelent, perfect pe triplă. Nu se poate să nu apreciezi cum, de-a lungul anilor, Pop și-a perfecționat foarte

 mult abilitățile actoricești. Dacă aplauzele publicului sunt mai mult decât meritate după celebra arie "La donna è mobile", interpretată cu măiestrie de tenorul român, priceperea lui Pop apare clar în duetul cu Gilda și în cvartetul "Bella figlia dell'amore (Sergio Palumbo)”

 

 „Dar lauda merge cu siguranță la tenorul Ștefan Pop, o adevărată revelație a acestei opere Verdi. Vocea răsunătoare, ascuțită și bine calibrată, de o excelentă finețe interpretativă, umplând sala, adună cel mai mare consens al publicului, care de multe ori îi aduce un omagiu. Și nu putem decât să fim de acord: rolul său, Foresto, a fost singurul cu adevărat "Verdian", chiar și în comparație cu restul distribuției. Așa cum am apreciat deja și în alte spectacole, acest tânăr tenor are o dicție perfectă, niciodată o propoziție ruptă, cu mult gust, ceea ce a făcut personajul așa cum și-a dorit Verdi” (Salvatore Margarone)

 

 

„Stefan Pop desenează un Foresto excelent, bogat în frazare și cu o linie de canto precisă”
(Alessandro Cammarano)

 

 „Ștefan Pop este un tenor generos, care isi foloseste vocea cu energie și pasiune, cu respirație bună și corectă în frazare”. (Maria Teresa Giovagnoli)

 

„Stefan Pop, a conturat un Faust solvabil, de proiecție generoasă și vie, strălucitoare”. (Javier Labrada)

 

”Stefan Pop are o voce frumoasa si tehnica necesara abordarii rafinamentelor cerute de rolul lui Faust” (Andrea G. Torres)

 

„Puternic, dar niciodată exagerat, emisii vocale bine calibrate, niciodată grosiere sau aproximative, întotdeauna foarte precis și controlat, Stefan Pop își întrece predecesorii și este cel mai bun Alfredo al sezonului, oferind publicului un Alfredo pasionat, îndrăgostit...” (Salvatore Margarone și Federico Scatamburlo)

 

”(…) Ștefan Pop, în rolul ducelui de Mantua: Un mare moment de artă lirică”. (La Nouvelle Republique)

 

         Așadar, un mare interpret de operă din România aduce glorie artei interpretative din țara noastră și în aceeași măsură își clădește faima prin talent, muncă și inspirație.

                                                                           Dan Toma Dulciu

                                                                      Viena Octombrie 2022

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu