În această epocă a resetărilor fără
noimă, a schimbării de dragul schimbării și a drumurilor spre niciunde, Mihai
Catrună, fiindcă despre el este vorba în aceste rânduri, îmi pare un artist
rebel și totuși conformist, care se încăpățânează să-și aureoleze nimbul de
slujitor al curentului neoeminescianist contemporan, rezistând brav chemărilor
de sirene himerice, venind dinspre așa zișii artiști moderniști.
Care va să zică, nefiind afiliat
curentelor en vogue sau tributar modelor sau mai bine zis modelelor
estetice efemere, clădite pe zgârcenia frumuseții, pe exhibarea frustrărilor
interioare și pe afundarea sinucigașă, programatică, în iadul diversităților de
tot felul, artistul este el însuși, de la un capăt la altul al acestui catalog
grafic.
Claustrat într-un univers impenetrabil
oricărui demers de exegeză descriptiv didactică, marcat de o viziune indelibilă
asupra operei lirice eminesciene, acest ultim mohican al calofiliei bine
temperate, reunește într-un album sumativ o pleiadă de viziuni onirice
personale, marcate de o pedanterie grafică extrem de elaborată, dar atent
echilibrată și calată pe subiectul de esență lirică al fiecărei poezii
ilustrate de către artist.
Evadând din marasmul unei realități de o
mediocritate descurajantă, estompată totuși de admirabile portrete feminine, în
care graficianul excelează, fiecare compoziție catrunesciană formează o
succesiune de diapozitive sentimentale, care îl face pe privitor să plonjeze
într-o lume diafană, cu contururi vaporoase, sugerând un ritual inițiatic de
traducere a simbolurilor liricii eminesciene în caligrame sofisticate, punând
la lucru imaginația afectivă a fiecăruia dintre noi.
În ultimii ani, grație prezenței
constante și consistente la manifestările dedicate Luceafărului, saloane
naționale, expoziții, dar și ca editor al prestigioasei reviste „Eminesciana”,
al cărei fondator și animator este, Mihai Catrună a devenit un clasic în
accepțiunea modernă a cuvântului, ce își vede numele atât în spațiul virtual al
Internetului, iar ca grafician, în cuprinsul a numeroase cărți pe care le-a
ilustrat cu multă asiduitate și talent.
Aceste prodigioase realizări artistice
configurează personalitatea complexă a unui artist contemporan, a cărui
modestie este întrecută, în compensație, de talentul, hărnicia și mai ales devotamentul arătat operei
eminesciene.
Fără a fi monotonă, maniera artistică
promovată riguros de către autor dezvăluie o concepție proprie asupra operei
lirice eminesciene, constând în surprinderea esenței definitorii a unei
metafore singulare, izvorând din poezia ilustrată. Fiecărei poezii îi este
dedicată o creație grafică, purtând titlul poemului exemplificat. Aceste
compoziții reprezintă viziunea personală a autorului, în conexiune cu poezia
eminesciană, fără a fi o adăugire, completare sau reformulare a mesajului
poetic inițial, așa cum unii artiști au pretenția
să se raporteze „creator” la opera Luceafărului.
Cizelând cu dexteritatea unui bijutier fiecare
imagine, Mihai Catruna se transpune în universul Poetului, invitând cu
delicatețe privitorul să îl însoțească în acest drum inițatic. Rezultatul este
o stare de contemplare senină, de reverie calmă.
Personalitate abilă și ingenioasă, care
se poate adapta cu ușurință și chiar excela în varii paliere ale artei, totuși autorul
nu își propune să experimenteze căi noi de expresie estetică vis-à-vis de
ilustrarea creației eminesciene, în ciuda faptului că potențialul său creator
l-ar îndreptăți să încerce măcar o tentativă de abordare novatoare a acestui
domeniu ofertant.
Pentru admiratorii artistului, această colecție
de grafică eminesciană nu va fi o surpriză, ci o confirmare și mai ales un dar,
adunând la un loc, în paginile unui album de o frumusețe aparte, opere
răspândite de-a lungul timpului în diverse medii (reviste, cărți, expoziții,
Internet).
Alături de Mihai Costin, a cărui
contribuție în ultimele două decenii la promovarea imaginii lui Eminescu este
bine cunoscută în țară și în străinătate, Mihai Catruna face parte din stirpea
nobilă a artiștilor care își dedică întreaga forță creatoare, talent și
inspirație slujirii memoriei Poetului național, Mihai Eminescu.
Dan Toma Dulciu
Viena
30 august 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu