Pagini

luni, 30 octombrie 2023

Contract încheiat de I.L. Caragiale cu Frații Șaraga (1893)

 

Învoială

Subsemnații I. L. Caragiale București, şi Frații Șarga librari Iași, am convenit: eu Caragiale am vândut d-lor Şaraga dreptul de a tipări operele mele teatrale şi adică: „Noaptea furtunoasă“, „Scrisoarea pierdută“, „Conul Leonida“, „Năpasta“, „D’ale Carnavalului“ şi încă o piesă într-un act, netipărită încă până acuma nicăieri, precum şi trei articole din volumul meu „Note şi Schițe“, „În Nirvana“, „Două Note“ şi „Ironie“ ca prefață la poeziile lui Eminescu în ediția Șaraga, cu condițiile următoare: D-nii Şaraga vor tipări piesele mele în două volume cu titlul: I. L. Caragiale, Teatru I şi II, a câte 6000 şase mii exemplare unul, toate iscălite de mine sau de un însărcinat al meu la Iaşi. Dd. Șarga mă vor anunța prin o scrisoare recomandată cu15 zile înainte de apariția coalii întâia. La caz dacă nu voiu merge sau nu voiu da însărcinarea cuiva, vor putea pune în vânzare volumele neiscălite, dând-mi un act autentic din partea tipografului respectiv că nu s-au tras mai mult de 6000 șase mii exemplare de fiece volum. Prețul ediției întâia l - am primit în suma de Trei sute lei 300 şi mă oblig a le’ acorda d-lor Şaraga prelungirea indefinită acestei învoiri de față, ori de câte ori mi-o vor cere, cu aceleași condiții aci mai sus arătate. Fără de altă învoială între noi, mă oblig a nu mai da drept de editură a acestor opere nimănui în România, pe viitor, nici nicăieri, în limba românească. Se înțelege că aceasta nu privește decât cele două volume ale mele, iar nu şi prefața la operele lui Eminescu pe care le-o dau fraților Șarga din prieteșug şi fără nici o pretenție. Corectura pe curat trebuie s ’o văz eu şi să dau bunul de imprimat. N’ au voie frații Șaraga a mai publica un şir macar străin în volumele mele, fie ca prefață, ca note, ca orișice, fără o prealabilă şi anume învoire a mea, nici a schimba o iotă măcar din textul meu. Frații  Şaraga se obligă la fiecare ediție a-mi trimite de fiecare volum al meu câte patruzeci (40) exemplare ediție populară şi câte (10) zece exemplare de lux, asemenea şi câte două exemplare (două 2) din orice volum apărut sau ar apărea în colecția populară literară Şaraga. Voiu preda manuscrisul până într-o lună de astăzi, complect.

Făcut astăzi în București, cu bună învoială,1893 Ianuar 22.

I.                        L. Caragiale

Strada Colții 78, București

 Cf. „Viața Românească”, 1921, p. 436

Niciun comentariu: