Ipoteza
existenţei unei conspiraţii masonice îndreptate împotriva lui Eminescu, având
ca rezultat înlăturarea sa din viaţa publică, idee avansată de unii cercetători
în ultima vreme, se întemeiază pe unele observaţii privind limbajele criptice
folosite de către adversarii Poetului în presa vremii.
În mod
evident, Poetul avea cunoştinţe privitoare la simbolurile criptice, specifice
organizaţiilor secrete, o parte din metodele scrierii cifrate fiind cunoscute
chiar de Eminescu.
Ilie
Torsan ( „Eminescu, Jocul
cifrelor şi al întâmplării”, Bucureşti, 2005, precum şi în numeroase studii
şi lucrări tipărite), sugerează existenţa unor secrete profunde, codificate de
Eminescu în câteva din poeziile sale.
Dar,
de unde avea Eminescu acces la aceste
cunoştinţe ?
În
primul rând, prin apartenenţa sa la o serie de organizaţii ce se doreau a fi,
mai ales faţă de autorităţi, dacă nu secrete, măcar discrete, („Românismul”,
„Orientul”, din Bucureşti), ale studenţilor români din afara ţării („România”,
„Societatea Literară şi Ştiinţifică”, de la Viena, reunite apoi sub numele
„ România Jună”), ori „Junimea”, „Societatea „Carpaţii”, „ Matei Basarab”, Poetul avea cunoştinţă de mijloacele de
comunicare disimulată folosite de către membrii acestora.
În al
doilea rând, în perioada prezenţei sale la Berlin, Eminescu funcţionase
temporar la Agenţia diplomatică din capitala Germaniei, unde cifra şi
descifra documente diplomatice. Astfel, el a putut, fără îndoială, să cunoască
o parte dintre metodele de scriere secretă sau codificată.
Dacă
se analizează cu atenţie forma
manuscrisului eminescian cunoscut sub denumirea de „Dicţionar de Rime”
vom observa o similitudine frapantă între modul în care este structurat acesta
şi un Dicţionar Cifrat (partea clară) !
Ulterior, în calitatea sa de bibliotecar, la Iaşi, Eminescu a avut acces
la rafturile cu cărţi dedicate ştiinţelor ezoterice sau scrierilor secrete. Chiar
traducerea unor cărţi dedicate limbilor orientale ori având alfabete ciudate (araba,
sanscrita) dovedesc interesul pentru asemenea „subiecte exotice”.
În proza fantastică, Eminescu face aluzii la vechi scrieri cu caracter
iniţiatic, anticari misterioşi, litere criptice
(„arabice”).
În
sfârşit, implicat în gazetăria militantă, în care limbajele alegorice sau cu
conţinut disimulat, voalat, erau la ordinea zilei, Eminescu învăţase desigur să
utilizeze aceste metode sofisticate de comunicare sau să
„ decripteze” tipuri de mesaje cu înţeles ascuns profanilor,
„ codificate”.
În
manuscrisele eminesciene apar câteva exemple de utilizare a metodelor de
scriere secretă: a) amalgamarea literelor cuvintelor VERONICA, EMINESCU;
b) utilizarea unor litere aparţinând altor alfabete; c) poezii conţinând
acronime; d) disimularea unor sensuri secrete ( „carmina ficta”) în
textul anumitor poezii (a se vedea, de exemplu, poezia „ Cu penetul ca
sideful” ).
In unele poezii antume, cercetătorii încearcă
să descopere sensuri criptice, existând unele indicii asupra intenţiei lui
Eminescu de a folosi metode de cifrare. Asemenea urme revelatoare par a fi argumente că Eminescu utiliza
intenţionat şi acest tip de comunicare. Astfel, în numărul pe Martie 1878, din
„Convorbiri Literare”, au apărut patru poezii:
„Povestea Codrului”, „Povestea Teiului”,
„Singurătate” şi „Departe sunt de tine”.
Poetul, grijuliu cu poeziile sale, atrage
atenţia asupra necesităţii de a nu se schimba nici o iotă din textul acestor
creaţii:
„ Deci
trimit această coală de versuri, făcând trei rugăminţi cât se poate de
stăruitoare, a căror împlinire voi privi-o totdeauna ca un deosebit semn de
prieteşug:
1.
Să nu se schimbe nici o iotă din ceea ce am scris, căci de îndată ce ies
tipărite sub iscălitura mea, răspunderea greşelilor mă priveşte pe mine;
2.
Să se tipărească tuspatru deodată;
3.
Să nu aibă în marginea putinţei nici o greşeală de tipar.”
( I.E. Torouţiu, Studii
şi Documente Literare, IV, p. 134 –135, după ciorna B.A.R. Mss. 2255, f.312
– 314).
Ascund aceste poezii un mesaj secret, pe care o eventuală
eroare de tipar sau imixtiune în textul propriu – zis ar distorsiona,
neintenţionat, anumite sensuri criptice? Este o simplă supoziţie !
Analiza efectuată de domnul N. Georgescu asupra fiecărui cuvânt
tipărit al poeziilor lui Eminescu pune în evidenţă rolul accentului, apostrofului
şi cratimei dar mai ales nepermisele modificări efectuate de diverşi
editori asupra acestor poezii.
Considerăm că este necesară extinderea analizei şi asupra
unui alt aspecte interesant, neabordat până în prezent, şi anume: ce rol joacă
cuvintele redate de tipografi cu litere italice, ( a se
vedea poezia
„ Epigonii” ) ? Şi, mai ales, în ce
măsură ediţiile ulterioare au păstrat sau nu cuvintele redate cu italice ?
Dincolo de aceste constatări şi semne de întrebare, rămâne
însă interesul cert al lui Eminescu faţă de aritmetică, formule criptice,
fracţii şi calcule algebrice.
Culegerea de faţă, care reuneşte câteva dintre textele
manuscriselor eminesciene dedicate Matematicii,
se vrea a fi un instrument util de lucru, pus la dispoziţia acelora care
doresc să cunoască şi alte faţete mai puţin cunoscute ale operei marelui geniu
al românilor dar şi un pios omagiu adus unui geniu al românilor, cum altul nu se va mai naşte
vreodată.
DAN TOMA DULCIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu