Pagini

luni, 27 aprilie 2015

CÂTEVA CONSIDERAŢII PE MARGINEA UNOR AFIRMAŢII CĂLINESCIENE PRIVIND FIZIONOMIA ETNICĂ A LUI M. EMINESCU



                                                                                            Profesor Gheorghe BUCUR, Tulcea

O problemă specială, pe care am identificat-o în monografia Viaţa lui Mihai Eminescu, dedicată în 1932 de  George  Călinescu poetului, şi pe care ne-am propus s-o analizăm, o constituie observaţiile de genealogie şi fizionomie etnică referitoare la „poetul  nostru nepereche”.
            Cercetările moderne pot stabili, pe baza analizei ADN-ului şi a Genomului uman, înrudiri şi filiaţii, pe o lungă perioadă de timp, a unui individ la o anumită rasă, populaţie sau  etnie.
            Pentru un artist, apartenenţa, în special, la o anumită familie spirituală, la o anumită cultură şi civilizaţie este esenţială, deoarece aceasta va genera idealurile, aspiraţiile, concepţiile, viziunea asupra vieţii, societăţii şi universului, normele morale, atitudinile, precum şi principiile estetice de exprimare a ideilor şi trăirilor sufleteşti, în nume propriu sau al colectivităţii din care face parte.  
            Civilizaţia dacică a revenit[1], în forţă s-ar putea spune, în ultimele două decenii, atât în atenţia publicului larg, dar, mai ales, în atenţia specialiştilor, întrucât ea legitimizează apartenenţa românilor la marea familie illiro-traco-geto-dacă, „stămoşii noştri reali”, cum argumentează conf. univ. dr G. D. Iscru (2014), şi, mai înainte, la pelasgi şi hiperborei, care ocupau, într-o epocă istorică îndepărtată, spaţii întinse ale Europei, în primul rând.
            Evidenţierea, prin studii precum Genomul uman (2012), realizat de prof. univ. dr. Alexander Rodewald din Hamburg (Germania) şi dr. Georgeta Cardoş de la Universitatea din Bucurerşti, a filiaţiei românilor de astăzi la populaţii antice tracice din perioada bronzului şi fierului de pe teritoriul Europei, confirmă cu dovezi ştiinţifice biogenetice de necontestat constatări făcute mai de mult pe baze istorice şi arheologice. Profesorul universitar Teohari Antonescu din Iaşi, în 1901 (primul în istoria problemei la noi), şi, apoi, cunoscuta arheolog american Marija Gimbutas, prin anii 1970, susţineau că „vatra vechii civilizaţii a Europei se află pe teritoriul României de astăzi”, fapt ce conferă românilor un statut de întâietate.
Marile personalităţi ale neamului nostru, minţi strălucite, artişti de o valoare excepţională, inimi pline de un adânc patriotism, ca M. Kogălniceanu, B.P. Hasdeu,             N. Densuşianu, N. Iorga, V. Pârvan, L. Blaga, Mircea Eliade,  ori Enescu şi Brâncuşi au evidenţiat  valorile străbune, s-au îndreptat către strămoşii nostri geto-daci, către civilizaţia dacică, prezentând-o, admirând-o, cultivând-o. Reamintesc afirmaţia deosebit de semnificativă a întemeietorului sculpturii mondiale moderne, celebrul Constantin Brâncuşi, care, referindu-se la condiţia sa de neam, spunea cu mândrie: „Noi ăştia suntem daci în munţi”.
Din aceast paradigmă a marilor spirite creatoare româneşti,  care s-au îndreptat către civilizaţia străbună dacică, nu putea lipsi nici „poetul nostru naţional”, cum îl numea  Călinescu pe Mihai Eminescu. Este îndeobşte cunoscut faptul că pentru a ajunge un mare creator nu poţi proveni din neant, din nimic, ci trebuie să aparţii unui univers, să dezvolţi original o tradiţie, valori străbune, să continui în forme noi înaintaşi iluştri. Este evident că pentru a fi european, trebuie să fii mai întâi român.  „Corul european cultural-artistic” nu poate exista prin ştergerea diferenţelor identitare şi prin unifomizare, ci prin armonia superioară realizată de identităţi naţionale, de voci particulare, care asigură originalitatea şi culoarea melodiei integrale. Eminescu este o „voce” care ne poate reprezenta, care ne-a  reprezentat şi cu adevărat ne reprezintă în universalitate. Este, aşa cum apreciază Zoe Dumitrescu-Buşulenga, „ultimul mare poet romantic al lumii.”
 Apartenenţa unei personalităţi la o comunitate etnică şi spirituală se evidenţiază, practic, în patru componente generale: mai întâi, în aspectele creaţiei sale, în al doilea rând, în  manifestările concrete civice şi social-politice, apoi,  în felul în care se autodefineşte şi, în al patrulea rând, în modul în care este perceput de publicul larg şi de lectorii specializaţi.
Din punct de vedere al primei componente, observăm că, dacă în creaţia antumă eminesciană  găsim o serie de elemente autohtone vechi, ale civilizaţiei dacice, înfăţişate direct, în Scrisoarea III, Glossă, Odă – în metru antic şi, mai ales, Rugăciunea unui dac, în textele postume Memento mori, Odin şi poetul, Sarmis, Gemenii, piesa Decebal ş.a.sunt prezente multiple şi complexe aspecte: imaginea ţinutului fabulos al „Daciei veche”, zeităţi ca Zamolxe şi Dochia ori regi ca Brigbelu, Tomiris, Decebal etc., prin care Eminescu urmărea să creeze o mitologie naţională, potrivit proiectului Genaia, conceput la 18 ani.       
Atitudinea lui civică în publicistica de la Timpul şi acţiunile social-politice, care se disting şi prin susţinerea hotărâtă a proiectului etno-politic-statal „Dacia Mare”, în cadrul Societăţii „Carpaţii” în 1882-1883, în special, vădeşte asumarea, fără echivoc, a perspectivei dacice. Din acest motiv este considerat de cancelariile unor imperii învecinte un inamic periculos iar serviciile secrete austro-ungar şi ţarist elaborează planul înlăturării lui din viaţa publică, plan dus la îndeplinire cu ajutorul lui T. Maiorescu; este internat forţat la spitalul doctorului Şuţu şi supus unui tratament distrugător, după cum se ştie.
            În al treilea rând, capătă o semnificaţie deosebită modul în care se autodefineşte Eminescu. Cităm cunoscuta  afirmaţie făcută de poet în 1880: „Rămâneţi voi romunculi, simt în mine dacul.” Aşadar, scriitorul se autocaracterizează drept dac. Se poate susţine că autodefinirea este întotdeauna subiectivă. Nu credem că, în această situaţie, este relevant şi aplicabil acest amendament. Să observăm că poetul nu aduce, aici, un  argument din sfera gândirii, a analizei raţionale, ci din aceea a trăirilor emoţionale. Aşadar, este vorba de un element mult mai puternic al mentalului, căci el ţine de sfera stărilor sufleteşti („simt”), a manifestărilor psihologice, adică provin din adâncul fiinţei, din zona subconştientului individual şi colectiv. S-o reţinem, în acelaşi timp, şi ca declaraţie de autodefinire, venită din partea unui autentic spirit patriot lucid.
Important este şi modul în care este receptat scriitorul. Publicul larg l-a iubit, apreciat şi venerat întotdeauna. Nu credem că se va schimba ceva fundamental referitor acest geniu naţional, pe care N. Iorga îl consideră drept „expresia integrală a sufletului românesc”. Din punct de vedere al lectorului specializat, se pot distinge mai multe perspective. Ne vom referi, pe scurt, la coordonata identitară veche, mitică, dacică, din opera lui. Pentru această situaţie, amintim primul critic literar care a constatat prezenţa dacismului în opera lui Eminescu, G. Ibrăileanu. Criticul, în 1909,  considera dacismul „o notă caracteristică a poeziilor lui Eminescu”[2], iar, în 1965, Ion Rotaru, înţelegând că Eminescu dorea să identifice un univers mitologic naţional, prezintă o serie de aspecte substanţiale ale dacismului în studiul „În căutarea unei mitologii româneşti”[3]. Se pot cita şi lucrarea‚ cu titlu semnificativ, Dacismul lui Eminescu (2012), a lui Marius Fincă, precum  şi observaţiile subsemnatului din Mihai Eminescu şi asumarea condiţiei de dac, publicate în revista Dacia Magazin.[4] 
Ne oprim, în continuare, la o altă faţă a evaluărilor critice, care constituie, de fapt, şi obiectivul analizei noastre: observaţiile de genealogie şi fizionomie etnică formulate de Călinescu doar în monografia (citată deja) dedicată „poetului  naţional”.
În primul capitol – „Strămoşii” – al monografiei, G. Călinescu numeşte zece etnii (turc, albanez, persan, suedez, rus, bulgar, sârb, rutean, polon şi armean), care, din motive lesne de înţeles, şi-l revendică pe Eminescu (şi la care, apoi, de-a lungul timpului, s-au adăugat diverse altele, între care chiar extraterestru), analizate logic şi respinse justificat de critic. De asemenea, neagă ironic, în termeni exageraţi, şi o origine fabuloasă dacică: „Lipsind orice veşti scrise din recea noapte scitică, rămâne oricum hotărât că poetul nostru nu poate coborî din nBrig-Belu sau nebunul Boerebist, precum nici din Zamolxe, nici din Baba Dochia.”[5] (s.n.) Mai întâi, să facem observaţia că epitetul folosit pentru regele Burebista este cel puţin curios, autorului lipsindu-i, desigur, informaţia.
Respingem argumentarea prin care se neagă descendenţa din Zamolxe, Brigbelu ori Baba Dochia din două motive: primul, istoricul literar adoptă un ton, evident,  ironic, deci se situează, din motive necunoscute, pe o poziţie subiectivă, din nou, fără argumente; al doilea, negând legătura şi, numindu-l pe vestitul rege dac „nebunul Boerebist”, fără a justifica aprecierea şi a indica sursa informaţiei, devine evident că G. Călinescu nu voia să-i atribuie lui Eminescu o ascendenţă de alienat. Este din nou subiectiv, chiar dacă acum, indirect, pare că dorea să îl apere pe poet, care, cum se ştie, a sfârşit la Aşezământul Spitalicesc al doctorului Şuţu.
La sfârşitul acestui prim capitol, criticul, după  ce-i analizase strămoşii paterni şi materni, subliniază, în chip de concluzie, originea-i indubitabil românescă: „Judecând în lumina însăşi a documentelor, putem spune că nici un scriitor român  nu-şi poate afirma mai cu putere ca Eminescu însuşirea de poet ce aparţine poporului român…”[6] (s.n.)
Să observăm, pe de altă parte, că istoricul literar începe scurta demonstrare cu un argument de natură logică privind absenţa unor documente scrise din epoca antică :„Lipsind orice veşti scrise din recea noapte scitică…” Argumentul rămâne în domeniul logicii formale, căci, dacă lipsesc veşti dintr-o epocă, asta nu însemnă obligatoriu că un anume fapt nu a existat atunci şi acolo. Ca atare, acesta nu poate fi considerat corect şi prin urmare nu e nici valabil. Să mai observăm că însuşi Călinescu nu-l ia în considerare în mod absolut, deoarece foloseşte în propoziţia următoare adverbul de excepţie „oricum” („rămâne oricum hotărât că poetul nostru nu poate coborî din nBrig-Belu…”), prin care, de fapt, se anulează, cel puţin în parte, argumentul anterior adus.
O afirmaţie de la sfârşitul primului pasaj, care atrage atenţia prin elementul de contradicţie conţinut,  este următoarea: „Sângele său subţire cere  însă o origine aleasă, străveche şi îndepărtată…” Să spunem, mai întâi, că nu-l putem, în niciun caz, suspecta pe critic de lipsa de proprietate a temenilor. Cele trei epitete evidenţiate pot avea următoarea interpretare: „aleasă” (origine) ar putea însemna nobiliară sau, mai degrabă, voievodală, ceea ce în logica textului ar putea fi acceptat; „străveche” duce indiscutabil la epoca antică iar „îndepărtată” subliniază ideea de vechime, enunţată anterior, adică la epoca dacică, cel puţin. Aşadar, duce şi la „Boerebist”, şi la Zamolxe, Brigbelu şi Baba Dochia. Atunci, cum  rămâne cu enunţul anterior (atât de tranşant formulat) că „poetul nostru nu poate coborâ din nBrig-Belu…” ?!?
Ne miră şi ne intrigă, în acelaşi timp, incapacitatea de sesizare a adevărului privind preocupările pentru indianistică şi sanscrită ale lui Eminescu din ultimii săi ani de viaţă,        dovedită de G. Călinescu (cunoscut prin remarcabile şi subtile intuiţii), care  considera aceste preocupări pure fantasmagorii, datorate bolii poetului.
Cercetând evenimentele, studiind şi analizând documentele, formulând în scris şi prezentând  cu o adâncă înţelegere momentele vieţii scriitorului, Călinescu va crea, pe etape, o imagine autentică marelui poet.
 În capitolul final al monografiei („Masca lui Eminescu”),  criticul reia problema etniei şi face, parcă, pentru a nuanţa şi corecta enunţul iniţial, observaţii de  fizionomie etnică de o valoare excepţională. Privind chipul poetului din fotografiile de la 19 ani, 28, 34  de ani şi apoi „masca nietzscheeană” din ultimii ani, i se pare că „omul cel adevărat răsuflă aievea”[7], adică i se relevă omul viu şi el îi va descoperi esenţa personalităţii sub diferite înfăţişări, „măşti”, date de imaginile fotografice de la diferite vârste. Folosirea fizionomiei unui scriitor pentru a distinge esenţa personalităţii umane a acestuia este un procedeu folosit des şi cu succes în celebra Istorie a literaturii române de la origini până în prezent. S-ar putea spune că marele critic avea nu numai o aplecare către un astfel de procedeu, dar avea şi un talent şi o intuiţie remarcabile, în acest sens.  După această contemplare a imaginilor poetului şi pe baza informaţiilor culese de-a lungul timpului, trage o concluzie neaşteptată privind tipul uman pe care acesta îl reprezintă: „Eminescu era un român de tip carpatin, dintre aceia care, trăind în preajma munţilor, mai cu seamă în Ardeal şi în Modova-de-Sus, sub greaua coroană habsburgică, cresc mai vânjoşi şi mai aprigi şi arată pentru încercările de smulgere a lor din pământul străbun lungi rădăcini fioroase, asemeni acelora ce apele curgătoare descoperă în malurile cu copaci bătrâni.”[8] (s. n.) Şi, ca o consecinţă, îi face un succint, dar sugestiv portret moral, subliniind altruismul său,  adânca lui dragostea de ţară, ca, în final, să enunţe concluziv statutul de reprezetant al neamului său: „El avea ca atare un suflet etic, simţitor la toate ideile şi sentimentele, care, alcătuind tradiţia unei societăţi, sunt ca grinzile afumate ce susţin acoperişul unei case, nefiind lipsit totdeodată de viziunea unui viitor mai drept. Nu nutrea nicio aspiraţie pentru sine, ci pentru poporul din care făcea parte, fiind prin aceasta mai mult un exponent decât un individ.”[9]
În primul rând, ne atrage atenţia, în mod deosebit, o formulare, cea subliniată de noi. Cine pot fi „românii de tip carpatin, dintre aceia care, trăind în preajma munţilor, mai cu seamă în Ardeal şi în Modova-de-Sus…”? Se ştie din documente istorice că geţii trăiau în zona de câmpie, iar dacii în zona montană carpatică. Aici, G. Călinescu, fie conştient, fie intuitiv a emis o observaţie fundamentală. Aşadar, fizionomic, Eminescu este „un român de tip carpatin”, adică  este un dac autentic. Acestă concluzie, însă, vine în contradicţie cu enunţurile din prima parte a monografiei, analizate deja. Aşadar, pe care dintre cele două afirmaţii ar trebui să le luăm în considerare?
De la început, trebuie să eliminăm supoziţia unei argumentări incoerente, haotice şi aberante, realizate de critic. Rămân clar două ipoteze. Prima: inteligentul, subtilul şi adânc- intuitivul Călinescu ştie anumite lucruri despre Eminescu, dar, din motive pe care nu le cunoaştem, nu le spune sau nu le poate spune; a doua: nu are dovezi certe, dar extraordinara  lui intuiţie îl face „să ştie” lucruri pe care nu le poate dovedi cu claritate, iar  binecunoscuta-i rigoare şi probitate ştiinţifică îl determină să fie reţinut şi circumspect, având în vedere importanţa excepţională a personalităţii în discuţie şi „sensibilitatea problemei” intiute. Personal, cred mai mult în cea de-a doua variantă. Criticul a transmis viitorimii informaţii, atât cât se putea face onest atunci, lăsând urmaşilor sarcina de a le descifra, dacă vor fi capabili, pe baza unor descoperiri făcute între timp. Credem că explicaţia  observaţiilor de genealogie şi fizionomie etnică, pe care am avansat-o, potrivit enunţurilor criticului,  conţinând informaţii „încifrate”, este una  rezonabilă .
Coroborând cele două enunţuri cheie, cel de la începutul monografiei, referitoare la „sângele său”, care  cerea „o origine străveche, îndepărtată”, adică antică-dacică, aşa cum am arătat, cu acela din final că „este un român de tip carpatin”, putem spune că se afirmă, în fond, fără niciun fel de dubiu, originea dacică a scriitorului.    
Trăsăturile de caracter ale lui Eminescu, legătura cu glia străbună, demnitatea naţională, generozitatea, nobleţea, spiritul de sacrificiu şi bogăţia lui sufletească, pe care le enunţă Călinescu,  trimit la aceeaşi origine dacică străveche.   
În final, precizăm că G. Călinescu nu îl consideră pe Eminescu un individ oarecare, fără semnificaţie, ci, din contră, îl vede ca pe o persoană reprezentativă, un exponent, prin ceea ce a realizat, un geniu al românilor. Aşadar, M. Eminescu este o personalitate exponenţială a neamului său, care are adânci rădăcini în străbunii daci. Analizând din această perspectivă, a dacismului eminescian,  creaţia lui artistică apare într-o lumină mai complexă decât pare la  prima vedere şi la o cercetare superficială. Consider că îl putem numi pe Eminescu pe această bază, pe bună dreptate, dacul  cel mare al poezie româneşti[10]
Se confirmă încă odată valabilitatea unei afirmaţii eminesciene: „Nu noi suntem stăpânii adevărului, ci adevărul e stăpânul nostru”, aserţiune care se aplică indirect chiar lui, prin observaţiile lui G. Călinescu din monografie. Socotim că la începutul monografiei, criticul, sub influenţa unor idei pe care şi le formase deja, în timp, despre Eminescu, dezvoltă teza lipsei de legătură cu Boerebist, Brigbelu şi Dochia, negând o „ascendenţă fabuloasă”, deşi nu poate ocoli complet „ideea vechimii”, făcând precizarea: „origine  aleasă, străveche şi îndepărtatăt”. Să observăm că Moldova şi Ardealul, din zona montană mai ales, se înscriau într-un străvechi areal dacic. Formula călinesciană de caracterizare generală (o reluăm pentru subliniere) este impresionantă prin caracterul ei sintetic, dar, mai ales, semnificaţie: „Eminescu era un român de tip carpatin, dintre aceia care, trăind în preajma munţilor, mai cu seamă în Ardeal şi în Modova-de-Sus … cresc mai vânjoşi şi mai aprigi şi arată pentru încercările de smulgere a lor din pământul străbun lungi rădăcini fioroase”.   Oameni „vânjoşi şi aprigi”, cu adâncişi „lungi rădăcini fioroasse” în pământul strămoşesc, erau dacii. Legătura cu glia străbună a fost confirmată de istorie prin statornicia şi continuitatea noastră din străvechime pe aceste meleaguri, cu toate vitregiile vremurilor.
Eminescu, prin creaţia sa artistică, prin demersurile intelectuale şi activitatea civică, socială şi patriotică, se impune, credem, drept zeul tutelar al spiritualităţii noastre.   Criticul, care a dezvăluit esenţa personalităţii eminesciene şi trăsăturile fundamentale ale acesteia,  credea că estestăpânul adevărului”, dar, în finalul monografiei va fi, parcă, obligat de acesta, de adevăr (pe care îl intuise, de fapt)  fibra etnică dacică a lui M. Eminescu – să-l recunoască şi să-l numească. Chiar dacă nu o face direct şi explicit, sensul acestuia ne apare, însă, uşor de dedus şi clar, dar, mai ales, adânc semnificativ pentru geniala personalitate  eminesciană.
Considerăm, în concluzie, observaţiile de genealogie şi fizionomie etnică din celebra monografie  din 1932 drept o dovadă prin care G. Călinescu sugerează destul de evident sorgintea etnică dacică a lui M. Eminescu.

  



[1] Vezi şi lucrarea lui Daniel Roxin, 2012. Spiritul dacic renaşte, Bucureşti, Editura Vidia
[2]Postumele lui Eminescu în Scriitori români şi străini, I, Ediţie îngrijită de Ion Creţu, Prefaţă de Al. Piru, BPT; Bucureşti, Editura pentru literatură, 1968, p. 108. Studiul a fost publicat pentru prima dată în Viaţa românească, nr. 8 din august 1908, Iaşi.
[3]„Se poate vorbi de un „dacism” la Eminescu, de atracţia spre trecutul necunoscut, pierdut în ceaţa veacurilor, de interesul pentru „primitiv” şi „primordial” în  Studii eminesciene, 75 de ani de la moartea poetului, Editura pentru literatură, Bucureşti, 1965,  p. 220  
[4] Nr. 84 – 85, dec. 2012 –  ian. 2013
[5]Op. cit, p.5
[6] Ibidem,  p. 9
[7] Op. cit., p. 318
[8] Idem
[9] Idem 
[10] Această formulă am folosit-o prima dată în articolul Mitul dacic al soarelui în poemul postum  eminescian „Memento Mori”, publicat în România Mare, nr. 985 din 12 iunie 2009, p.11, apoi în Motivul soarelui în poemul eminescian postum „Memento Mori”, publicat în revista  Societăţii de Ştiinţe Filologice din România Limbă şi literatură, Anul LIII, vol. I–II, 2011, p. 118–136.

Bibliografie
1 Antonescu, Teohari (1901). Lumi uitate. Studii literare şi archeologice, Iaşi
2 Călinescu, George (1966). Viaţa lui Mihai Eminescu, EPL, Bucureşti
3 Fincă, Marius (2012). Dacismul lui Eminescu, Pucioasa 
4 Gimbutas, Marija (1989). Civilizaţie şi cultură, Editura Meridiane, Bucureşti
5 Conf. univ. dr. Iscru, G..D. (2014). Strămoşii noştri reali geţii-dacii-tracii-ilirii…naţiunea matcă din vatra „Vechii Europe”, Ediţia a VI-a revăzută şi adăugită. Ingrijitori de ediţie: Iscru Adrian şi Iscru  Teodorin, Casa  de editură „Nicolae Bălcescu”, Bucureşti
6 dr. Cardoş, Georgeta, prof.dr. Rodewald, Alexander (2012). Genomul uman, Editura Teocora, Buzău



***

            CUVINTE CHEIE: civilizaţie străbună, dac, „dacul cel mare al poeziei româneşti”, epocă istorică antică, exponent, filon dacic, fizionomie etnică, geniu, genom uman, geto-daci, paradigmă, patriot, personalitate, „român de tip carpatin”, strămoşi,  „zeul tutelar al spiritualităţii noastre”






REZUMAT

            Textul este o variantă a lucrării prezentate în şedinţa din 10 ianuarie 2014 a Ligii pentru Renaşterea Daciei de la Biblioteca Dimitrie Cantemir”, Bucureşti, dedicată lui Eminescu.

            Autorul îşi propune să analizeze observaţiile asupra fizionomiei entice a lui M. Eminescu, formulate de G. Călinescu în monografia Viaţa lui Mihai Eminescu, dedicată în 1932  „poetului nostru naţional”, şi se opreşte asupra unor afirmaţii semnificative din două capitole: primul – Strămoşii – şi ultimul – Masca lui Eminescu.    
            În Strămoşii, Călinescu, după ce enumeră zece etnii, care şi-l revendică pe poet, neagă şi eventuala  descendenţă din Boerebist, nBrig-Belu, Zamolxe şi Dochia, dar arată că  firea lui particulară ar cere o origine veche şi îndepărtată. Cercetătorul observă că prima parte a pasajului, prin care se neagă „originea fabuloasă” este contrazisă de epitetele „veche şi îndepărtată” din final, care duc, însă, la epoca istorică antică, dacică.
            În ultimul, marele critic, privind cele patru fotografii ale poetului de la 19, 28, 34 de ani şi cea cu masca nietzscheeană, crede că descoperă esenţa personalităţii, formulând concluziv teza că, prin strămoşi, aparţine etnic zonei carpatine, locuită în vechime, precizează cercetătorul, de străbunii daci.
            Se avansează ideea că, prin filonul dacic al creaţiei sale, prin activitatea civică şi socială de susţinere a proiectului etno-politico-statal „Dacia mare”, prin autodefinirea („simt în mine dacul”), prin opiniile specialiştilor (Ibrăileanu, I. Rotaru, Marius Fincă ş.a.), Eminescu poate fi considerat dacul cel mare al poeziei româneşti.
Autorul consideră observaţiile de genealogie şi fizionomie etnică din celebra monografie  din 1932 drept o nouă dovadă prin care G. Călinescu sugerează destul de explicit sorgintea etnică dacică a lui M. Eminescu.


Contact: telefon: 0722 274 551
                e-mail: bucurghe2009@yahoo.com          

Niciun comentariu: