Pagini

luni, 20 februarie 2023

Cuvânt Înainte

                                                                           

 

 

                                                                                                                            

         În această epocă a resetărilor fără noimă, a schimbării de dragul schimbării și a drumurilor spre niciunde, Mihai Catrună, fiindcă despre el este vorba în aceste rânduri, îmi pare un artist rebel și totuși conformist, care se încăpățânează să-și aureoleze nimbul de slujitor al curentului neoeminescianist contemporan, rezistând brav chemărilor de sirene himerice, venind dinspre așa zișii artiști moderniști.

       Care va să zică, nefiind afiliat curentelor en vogue sau tributar modelor sau mai bine zis modelelor estetice efemere, clădite pe zgârcenia frumuseții, pe exhibarea frustrărilor interioare și pe afundarea sinucigașă, programatică, în iadul diversităților de tot felul, artistul este el însuși, de la un capăt la altul al acestui catalog grafic.

     Claustrat într-un univers impenetrabil oricărui demers de exegeză descriptiv didactică, marcat de o viziune indelibilă asupra operei lirice eminesciene, acest ultim mohican al calofiliei bine temperate, reunește într-un album sumativ o pleiadă de viziuni onirice personale, marcate de o pedanterie grafică extrem de elaborată, dar atent echilibrată și calată pe subiectul de esență lirică al fiecărei poezii ilustrate de către artist.

      Evadând din marasmul unei realități de o mediocritate descurajantă, estompată totuși de admirabile portrete feminine, în care graficianul excelează, fiecare compoziție catrunesciană formează o succesiune de diapozitive sentimentale, care îl face pe privitor să plonjeze într-o lume diafană, cu contururi vaporoase, sugerând un ritual inițiatic de traducere a simbolurilor liricii eminesciene în caligrame sofisticate, punând la lucru imaginația afectivă a fiecăruia dintre noi.

      În ultimii ani, grație prezenței constante și consistente la manifestările dedicate Luceafărului, saloane naționale, expoziții, dar și ca editor al prestigioasei reviste „Eminesciana”, al cărei fondator și animator este, Mihai Catrună a devenit un clasic în accepțiunea modernă a cuvântului, ce își vede numele atât în spațiul virtual al Internetului, iar ca grafician, în cuprinsul a numeroase cărți pe care le-a ilustrat cu multă asiduitate și talent.

      Aceste prodigioase realizări artistice configurează personalitatea complexă a unui artist contemporan, a cărui modestie este întrecută, în compensație, de talentul, hărnicia  și mai ales devotamentul arătat operei eminesciene.  

     Fără a fi monotonă, maniera artistică promovată riguros de către autor dezvăluie o concepție proprie asupra operei lirice eminesciene, constând în surprinderea esenței definitorii a unei metafore singulare, izvorând din poezia ilustrată. Fiecărei poezii îi este dedicată o creație grafică, purtând titlul poemului exemplificat. Aceste compoziții reprezintă viziunea personală a autorului, în conexiune cu poezia eminesciană, fără a fi o adăugire, completare sau reformulare a mesajului poetic inițial, așa cum  unii artiști au pretenția să se raporteze „creator” la opera Luceafărului.     

 

         Cizelând cu dexteritatea unui bijutier fiecare imagine, Mihai Catruna se transpune în universul Poetului, invitând cu delicatețe privitorul să îl însoțească în acest drum inițatic. Rezultatul este o stare de contemplare senină, de reverie calmă.

         Personalitate abilă și ingenioasă, care se poate adapta cu ușurință și chiar excela în varii paliere ale artei, totuși autorul nu își propune să experimenteze căi noi de expresie estetică vis-à-vis de ilustrarea creației eminesciene, în ciuda faptului că potențialul său creator l-ar îndreptăți să încerce măcar o tentativă de abordare novatoare a acestui domeniu ofertant.

        Pentru admiratorii artistului, această colecție de grafică eminesciană nu va fi o surpriză, ci o confirmare și mai ales un dar, adunând la un loc, în paginile unui album de o frumusețe aparte, opere răspândite de-a lungul timpului în diverse medii (reviste, cărți, expoziții, Internet).

       Alături de Mihai Costin, a cărui contribuție în ultimele două decenii la promovarea imaginii lui Eminescu este bine cunoscută în țară și în străinătate, Mihai Catruna face parte din stirpea nobilă a artiștilor care își dedică întreaga forță creatoare, talent și inspirație slujirii memoriei Poetului național, Mihai Eminescu.

Dan Toma Dulciu

Viena

30 august 2022  

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu