Un fenomen veritabil în lumea actuală a
muzicii, noua stea a bel canto-ului, este tenorul Ștefan Pop. Acesta
îndeplinește la perfecție calitățile teoretice definitorii ale unui tenor
liric: voce consistentă, puternică, dar în același timp grațioasă și briliantă, cu o mare
lejeritate în abordarea pasajelor lirice.
Pentru a descrie calitățile vocale ale
acestui admirat artist ne-ar trebui un întreg dicționar de epitete, fiindcă
ingredientele miraculoase ale sunetului divin nu pot fi analizate cu un vocabular epic (adeverindu-se
spusele lui Ludwig van Beethoven: muzica este o revelație mai mare decât
toată înțelepciunea și filosofia), de aceea, oricât s-ar strădui să o facă un novice, acesta trebuie să rămână doar în ipostaza de
admirator și.....punctum.
De aceea, în spirit de obiectivitate
deplină, deși față de un asemenea mare artist, admirația este sinonimă cu
subiectivismul, vom reproduce fragmente din cronicile avizate ale unor
importanți critici muzicali, care creionează cu precizie profilul maestrului
Ștefan Pop.
Audiind capodoperele de fin bijutier al
sunetelor ale acestui mirobolant tenor contemporan, gândul te duce la
performanțele uluitoare ale unor corifei ai scenelor lumii: Luciano Pavarotti,
José Carreras, Roberto Alagna, Marcelo Álvarez, Alfredo Kraus, Beniamino Gigli,
Nicolai Gedda sau Rolando Villazón și totuși Ștefan Pop este Ștefan Pop, adică
un interpret de notorietate mondială ce nu poate fi nici comparat, nici asemuit
cu nimeni altcineva.
Totuși, o întrebare persistă, deși ea
iscă și altele inevitabile: cum a reușit Ștefan Pop să stăpânească acest atât
de invidiat itinerar ascendent spre culmile succesului eclatant ? Răspunsul este simplu:
Fiindcă Ștefan Pop vrea să urce continuu, fără să se oprească, atât cât va
putea, doar prin el însuși.
Apoi, ne putem întreba: Ce formule tainice a descoperit
maestrul Ștefan Pop, încă din tinerețe, pentru a transforma aparenta simplissimă
tehnică a redării unui șir de 7 note în combinații de n ori, într-un
freamăt viu interior, cu rezonanțe tainice, într-un torent de sunete vrăjite, într-un
tumult de sonuri, ce traduc în alt fel frumusețea sufletului?
Recitind un pasaj din opera lui
Platon, putem găsi răspunsul: arta interpretativă a maestrului „dă suflet universului, aripi
gândirii, avânt închipuirii, farmec tinereții, viață și veselie tuturor
lucrurilor”.
Aceasta este formula miraculoasă, găsită de interpretul pe care îl prezentăm
acum.
Iată câteva
repere din prestigioasa biografie a maestrului Ștefan Pop, care a pășit pe
culmile afirmării muzicale internaționale încă de tânăr.
Stefan Pop (n. 16 februarie 1987) este originar din frumosul oraș
transilvănean Bistrița, unde a făcut primii pași spre muzică. Ca o recunoaștere
a meritelor sale, tenorul Ștefan Pop este cetățean de onoare al orașului natal
din 2015.
A studiat și a
absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca (2010)
Debutul în lumea selectă a marilor
interpreți de operă i-a fost facilitat de prestigiosul premiu „Operalia”,
obținut de Ștefan Pop în anul 2010, la numai 23 de ani, concurs organizat de Plácido Domingo, trofeul câștigat fiind considerat un
veritabil Oscar pentru tinerii interpreți, ceea ce a făcut ca acesta să fie unul dintre
tenorii cei mai căutați la nivel internațional, cu deosebire în repertoriul
italian, atât în domeniul bel canto, cât și în ceea ce privește
repertoriul select, Verdi și Puccini.
A mai obținut, de asemenea, premii
prestigioase la Concursul de la Teatro alla Scala și premiul I la Concursul Internațional de Muzică de la
Seul. Acestora li
se adaugă premiile obținute la Concursul „Hariclea Darclee”, precum și
în anul 2018, Premiul
Dimitrie Popoviciu-Bayreuth la Balul Operei clujene.
În luna septembrie 2019 a primit Premiul Special Oscar della Lirica: Opera de
Aur pentru Generația Tânără la Teatro La Fenice.
Câteva cuvinte despre începutul
carierei pe scenele lumii deja de acum consacratului maestru Ștefan Pop.
Tenorul
Ștefan Pop a debutat în 2009 la Opera
Maghiară din Cluj dar și la Opera Națională Română din
Timișoara. Pe plan internațional, acesta a repurtat un succes formidabil, apărând
pe scena renumitului Teatro
dell'opera di Roma, în decembrie 2009 ca Alfredo, în La traviata,
sub bagheta lui Gianluigi Gelmetti, într-o producție a marelui regizor
italian Franco Zeffirelli.
Considerat o
rară voce a bel canto-ului, Ștefan Pop începe ascensiunea pe marile
scene ale lumii: rolul cu care a cucerit publicul la Opera de Stat din
Viena (Alfredo), în La traviata, va fi interpretat și la Opera Națională Greacă, Opera Națională Română, Timișoara,
Opera de Stat din Hamburg, alături de Edita Gruberová, sub bagheta lui Simone Young; cântă ariile lui Nemorino în L'elisir d'amore
la Teatro Verdi di Trieste (2010) și la Opera de Stat
din Hamburg (2011).
A
interpretat primul său rol ca personajul Elvino în La sonnambula, la Opera
de Stat din Viena sub bagheta
lui Evelino Pido tot în cursul anului
2011. Mai târziu, în același an, el
a debutat la Opera din Zürich, interpretând Cassio în Otello lui Verdi, sub onducerea orchestrală a lui Daniele Gatti și la
Seul, ca Il Duca di Mantova, în Rigoletto.
În 2011, a apărut
în spectacolul La traviata, la Teatro Carlo Felice, Teatro
Massimo alături de Mariella Devia, dar a performat și la Opera
Israeliană și Oper Frankfurt.
Deoarece spațiul nu ne permite, vom trece
peste numeroasele roluri interpretate în anii 2012-2019 pe marile scene ale
lumii, insistând asupra marilor succese obținute de maestrul Ștefan Pop în anii
2020-2022.
Anul 2020 este demn de amintit pentru cele două debuturi,
Lucrezia Borgia la Teatro Lirico Giuseppe Verdi, precum
și Nabucco la Teatro Regio (Torino), împreună cu Leo Nucci sub bagheta
lui Donato Renzetti. Tot în acest an cântă alături de Angela Gheorghiu la Opéra
Royal de Wallonie, în spectacolul La bohème, regizat de Stefano
Mazzonis di Pralafera, o coproducție realizată de Mezzo TV.
Cântă cu mare succes în La Bohème la Opera Națională Cluj Napoca, un
concert cu Opera Maghiara de stat din Cluj și un concert în Győr sub titlul "Vocile anului 2020
Cântăreți vedetă pe scenă”.
În 2021 a luat
parte la filmările cu piesa La traviata de Giuseppe Verdi pentru
Classica HD la Teatro Massimo Bellini, sub bagheta lui Maria Fabrizio
Carminati, spectacol regizat de Paolo Gavazzeni și Piero Maranghi.
În luna iulie
2021 a debutat la Teatro Comunale Modena în opera Rigoletto, urmat în
septembrie de Requiem-ul lui
Verdi, la Filarmonica Slovacă, apoi, în luna noiembrie același an, apare
pe scenă în Lucrezia Borgia la Müpa Budapesta.
Interpretează
Ducele de Mantova în opera Rigoletto, alături de Leo Nucci în rolul lui
Rigoletto, spectacol având ca director de scenă și dirijor pe Plácido Domingo la
Bellini Fest la Taormina Arte, unde cântă și concertul "Mira,
O Norma" cu Marina Rebeka.
Urmează rolul
din Norma, spectacol dirijat de Maria Fabrizio Carminati, cu
participarea Postului de televiziune Rai5.
Tot acum,
maestrul Ștefan Pop cântă alături de Saioa Hernández în Madama Butterfly la
Opera de Stat din Berlin, iar în decembrie alături de Angela Gheorghiu în La bohème, pe scena de la Teatro Massimo, sub
bagheta aceluiași Maria Fabrizio Carminati.
În noiembrie a
făcut un turneu în Japonia cu "L'elisir d'amore".
În decursul carierii, maestrul ȘtefanPop a
strălucit pe scena următoarelor mari temple muzicale italiene:
Teatro Carlo Felice, Genova, (La Boema, Bal mascat)
Teatro Verdi, Trieste, (Lucrezia Borgia)
Teatro regio di Torino, (Nabucco)
Teatro Massimo di Palermo, (Roberto Devereux)
Teatro Comunale di Bologna, (Lucrezia Borgia)
Teatro Regio, Parma, (Festival Verdi 2022)
Teatro San Carlo, Napoli, (Norma, Boema)
Sezonul 2022/23 începe cu două concerte de
gală la Osaka și Tokyo. Apoi, maestrul Ștefan Pop va reveni la Royal Opera
Covent Garden, unde va interpreta personajul Rodolfo (La Bohème),
acest personaj va fi interpretat inclusiv la Opera de Stat din Berlin,
prefațând debutul în rolul Don Carlo, sub bagheta cunoscutului dirijor Daniel
Barenboim la sfârșitul sezonului.
Întreaga
Italie este la picioarele maestrului Ștefan Pop și în acest sezon: Bologna și
Genova îl vor admira în rolul Pollione (Norma), și va încheia anul la
Roma, cu concertul Requiem, de
Verdi, sub conducerea lui Michele
Mariotti.
Aceste
apariții completează în mod fericit succesele anterioare, dintre care menționăm
debutul la Londra al maestrului Ștefan Pop în rolul lui Cavaradossi (Tosca)
și Rodolfo (La Bohème) la Liège, unde a avut ca parteneră pe soprana
Angela Gheorghiu.
La
Taormina, a repurtat un mare succes în rolul Duca (Rigoletto) sub
bagheta lui Placido Domingo.
Dintre marile
sale succese anterioare, amintim rolul Jacopo
(I due Foscari) într-o nouă producție din Parma, și Rodolfo, la Opera de Stat din
Viena.
Vedetă
recunoscută a marilor scene ale lumii,
inclusiv la Tokio, Seul, Shanghai, Țările
Golfului (Opera de Stat din Viena, Opera de Paris, Opera
Regală Covent Garden din Londra, Opera de Stat din Hamburg, Deutsche
Oper Berlin, Opera din Zurich, Teatrul Real Madrid și Noua Operă
Israeliană din Tel Aviv), repertoriul lui Ștefan Pop include marile roluri
ale lui Verdi, precum și Alfredo (La traviata), Duca (Rigoletto),
Riccardo (Un ballo in maschera), Adorno (Simone Boccanegra),
Foresto (Attila), Jacopo (I due Foscari), Macduff (Macbeth),
Ismaele (Nabucco) și Cassio (Otello), dar și repertoriul bel
canto precum Gennaro (Lucrezia Borgia), Pollione (Norma), Edgardo
(Lucia di Lammermoor) și Nemorino (Elisir d'amore), Roberto
Devereux ș.a.
Maestrul
Ștefan Pop a avut bucuria de a lucra cu nume importante ale muzicii de operă,
cu dirijori precum Zubin Mehta, Fabio Luisi, Daniele Gatti, Michele Mariotti,
Nello Santi și alții.
Repertoriul maestrului Ștefan
Pop cuprinde următoarele roluri:
1.
Bellini: Norma - Pollione
2.
Bellini: La sonnambula - Elvino
3.
Bizet: Te Deum
4.
Cimarosa: Il matrimonio segreto – Paolino
5.
Donizetti: L'elisir d'amore - Nemorino
6.
Donizetti: Lucia di Lammermoor – Sir Edgardo di Ravenswood
7.
Donizetti: Lucrezia Borgia – Gennaro
8.
Donizetti: Elisabetta al castello di Kenilworth – Warney
9.
Donizetti: Roberto Devereux – Roberto Devereux
10.
Gounod: Faust - Faust
11.
Mozart: Don Giovanni - Don Ottavio
12.
Puccini: La bohème – Rodolfo
13.
Puccini: Madama Butterfly – F. B. Pinkerton
14.
Puccini: Tosca - Mario Cavaradossi
15.
Rossini: Stabat Mater
16.
Strauss: Der Rosenkavalier – Cântăreț italian
17.
Verdi: Attila – Foresto
18.
Verdi: Un ballo in maschera – Riccardo
19.
Verdi: Don Carlo - Don Carlo
20.
Verdi: I din cauza Foscari - Jacobo Foscari
21.
Verdi: La traviata – Alfredo
22.
Verdi: Nabucco – Ismaele
23.
Verdi: Rigoletto – Duca di Mantova
24.
Verdi: Recviem
25.
Verdi: Simon Boccanegra – Gabriele Adorno
26.
Verdi: Otello - Cassio
Critici de operă despre Ștefan
Pop
"
Tenorul este înzestrat cu un timbru cald și luminos și cântă cu un gust foarte
bun” (Patrizia Monteverdi)
"În rolul titular, tenorul Stefano Pop a
dat dovadă de un mare profesionalism și talent vocal, dând personajului propria
dimensiune, care uneori este greu de evidențiat tocmai pentru un discurs atât
muzical, cât și psihologic [...]excelent pentru a oferi note pe respirație,
frazare mare și suport robust al sunetului, care mai ales în acută găsește o
emisie frumoasă și întotdeauna bine proiectată, dând trup și suflet unui
personaj..” (Simone Tomei)
„.....
Ștefan Pop un tenor radiant, fin liric, cu expresii minunate, care amintește nu
numai de statura, ci și de culoarea vocală a tânărului Pavarotti."
(dr. Helmut Christian Mayer)
"Și
mai dificilă și mai impermeabilă este partitura protagonistului tenorului,
Gennaro (fiul nelegitim al Lucreziei). Dar nimic nu-l poate opri pe Stefan Pop,
nici măcar în acest rol, care este într-adevăr perfect congenial pentru el. În
ciuda pasajelor continue ale registrului, vocea este omogenă, tripla este
întotdeauna ușor de plasat și dicția clară și precisă, reușind să creeze un
personaj complet chiar și în acele momente prețioase în care drama este
introspectivă și intensă. ” (Federico Scatamburlo).
„Stefan
Pop, deja apreciat la San Carlo în La Traviata în 2015 și în Norma din 2016,
este confirmat, în rolul Ducelui de Mantua, un tenor cu un timbru clar și un
sunet excelent, perfect pe triplă. Nu se poate să nu apreciezi cum, de-a lungul
anilor, Pop și-a perfecționat foarte
mult abilitățile actoricești. Dacă aplauzele
publicului sunt mai mult decât meritate după celebra arie "La donna è
mobile", interpretată cu măiestrie de tenorul român, priceperea lui Pop
apare clar în duetul cu Gilda și în cvartetul "Bella figlia dell'amore
(Sergio Palumbo)”
„Dar
lauda merge cu siguranță la tenorul Ștefan Pop, o adevărată revelație a acestei
opere Verdi. Vocea răsunătoare, ascuțită și bine calibrată, de o excelentă
finețe interpretativă, umplând sala, adună cel mai mare consens al publicului,
care de multe ori îi aduce un omagiu. Și nu putem decât să fim de acord: rolul
său, Foresto, a fost singurul cu adevărat "Verdian", chiar și în
comparație cu restul distribuției. Așa cum am apreciat deja și în alte
spectacole, acest tânăr tenor are o dicție perfectă, niciodată o propoziție
ruptă, cu mult gust, ceea ce a făcut personajul așa cum și-a dorit Verdi”
(Salvatore Margarone)
„Stefan
Pop desenează un Foresto excelent, bogat în frazare și cu o linie de canto
precisă”
(Alessandro Cammarano)
„Ștefan
Pop este un tenor generos, care isi foloseste vocea cu energie și pasiune, cu
respirație bună și corectă în frazare”. (Maria Teresa Giovagnoli)
„Stefan Pop, a conturat un Faust solvabil, de
proiecție generoasă și vie, strălucitoare”. (Javier Labrada)
”Stefan Pop are o voce frumoasa si tehnica
necesara abordarii rafinamentelor cerute de rolul lui Faust” (Andrea G. Torres)
„Puternic, dar niciodată exagerat, emisii
vocale bine calibrate, niciodată grosiere sau aproximative, întotdeauna foarte
precis și controlat, Stefan Pop își întrece predecesorii și este cel mai bun
Alfredo al sezonului, oferind publicului un Alfredo pasionat, îndrăgostit...”
(Salvatore Margarone și Federico Scatamburlo)
”(…) Ștefan Pop, în rolul ducelui de Mantua:
Un mare moment de artă lirică”. (La Nouvelle Republique)
Așadar, un mare interpret de operă din România aduce glorie artei
interpretative din țara noastră și în aceeași măsură își clădește faima prin
talent, muncă și inspirație.
Dan Toma Dulciu
Viena Octombrie 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu