Pagini

marți, 4 februarie 2014

" Eminescu, Veronica, Creanga", (1914), varianta color (2014(


Specialistii „Muzeului Național Media”, din Bradford, Marea Britanie, au descoperit în arhiva acestui muzeu, în 2012, un film de epocă, pe care l-au restaurtat și prezentat publicului, pelicula fiind considerată la ora actuală primul film color din istorie, având o valoare excepțională. Filmul a fost realizat, la începutul secolului XX (1901 sau 1902) de un fotograf, Edward Raymond Turner, pasionat și de arta filmului, crezându-se în mod greșit, timp de 110 ani, că este un simplu film alb/negru.  Procedeul prin care s-a prelucrat această peliculă a fost patentat de realizatorul ei la 22 martie 1899, constând în suprapunerea  succesivă a trei filtre de culoare (albastru, verde, roșu), peste fiecare cadru alb/negru inițial. Filmul  amintit durează circa un minut și îl puteți viziona AICI
Inspirat de acest procedeu extrem de inventiv,  vechi de circa 115 ani, imaginat de Edward Raymond Turner și diferit de ”sistemul Kinemacolour”, folosit, începând cu anul 1909, pentru crearea de filme color, m-am hotărât să utilizez, la rândul meu, un sistem la fel de simplu, pentru a realiza o copie color a primului film dedicat lui Eminescu, realizat de  Octav Minar în anul 1914. Am pornit de la o realitate evidentă: filmul lui Octav Minar este compus din două categorii de secvențe: statice și în mișcare. Acest fapt mi-a permis să  prelucrez cu ușurință secvențele statice, suficient de numeroase în această peliculă, cărora, printr-o tehnică digitala, le-am redat o tentă de culoare, în cazul de față ” sepia”, considerând că această tehnică folosită în mod curent de prelucrările fotografice actuale redă mai bine ideea de film de epocă. Am folosit pentru fiecare imagine de acest tip câteva procedee , un fel de ”trucaje cinematice”: ”prim plan”, ”gros plan”, ”traveling lateral”, de la stânga la dreapta sau invers, ceea ce creează senzația de mișcare continuă, ca și cum aceste miscari ar fi fost realizate de insusi operatorul inițial al filmului. Am stabilit un interval de timp de circa 5,5 secunde pentru fiecare imagine statică astfel prelucrată. Desigur, operând asupra fiecărei imagini, am putea, în continuare, să ” curățăm” cadrele acestui film, încât fiecare secvență restaurată astfel, să devină mult mai clară, mai naturală. Evident, se poate avansa mai departe în ideea de a transforma această copie intermediară într-o peliculă 3D, existând pentru aceasta o tehnologie adecvată, deloc costisitoare, la îndemâna oricărui pasionat de arta filmului digital. Operând astfel asupra acestei părți din film, am realizat un ”trailer” durand aproximativ 5 minute, căruia i-am atașat o coloană sonoră și un text explicativ pentru fiecare calup de imagini. A doua intervenție operată asupra acestei variante de film alb/ negru,  a constat în rearanjarea într-o altă succesiune de secvențe statice, pornind de la o altă logică a expunerii subiectului: Se știe că acesată copie a filmului nu este rezultatul final al creației lui Octav Minar. Avem motive să presupunem că sunt trei variante ale filmului lui Octav Minar: una care nu conține inserții de texte, a doua este varianta pe care am prelucrat-o noi,  aceasta fiind folosită pentru scopuri didactice evidente ( secvențe statice numeroase, după care Octav Minar și-a ilustrat chiar cărțile scrise ulterior)  și o a treia variantă a filmului, conținând  o latură artistică mult mai amplă, care avea o durată   mai mare. Această variantă completă nu se mai păstrează însă la Arhiva Națională de Filme.  Transformarea celei de-a doua copii alb/negru  într-una color este doar un ”trailer”, care îmi permite să remodelez filmul inițial, prezentând secvențele originale din film, după un alt scenariu, un alt montaj al secvențelor operei originale, așa cum se întâmplă în zilele noastre.
Acum  aveți posibilitatea să vizionați acest ”trailer”,  care demonstreaza cum se poate transforma celebrul film al lui Octav Minar, realizat în anul 1914, din varianta inițială alb/negru, într-un film color. La 100 de ani de la realizarea sa, filmul acesta capătă o nouă înfățișare. Este o provocare pentru profesioniști să finalizeze această idee de la care am plecat, desigur cu tehnologia corespunzătoare și cu mijloace adecvate acestui scop.

Accesati linkul de mai jos pentru a vedea ”trailer” -ul acestui film color:
" Eminescu, Veronica, Creanga" (color 2014)

Niciun comentariu: