MIHAI EMINESCU ŞI EMILIA
HUMPEL
P
|
rofesoara Emilia Humpel, sora lui
Titu Maiorescu şi soţul ei Wilhelm, au fost două dintre personalităţile de
seamă ale Iaşului, care l-au apreciat şi stimat pe Mihai Eminescu şi l-au
ajutat, cel mai mult, în perioada grea a suferinţelor sale, 1883-1889.
La iniţiativa lui Maiorescu, Culianu,
Melik, Paicu, Xenopol şi alţii se înfiinţează în Iaşi un institut de
domnişoare, deschis la 1 septembrie 1872, cu scopul de a da fetelor o educaţie
aleasă. Maiorescu îi face propunere Emiliei Humpel şi soţului acesteia să vină
de la Braşov şi să preia conducerea acestui pension. Soţii Humpel acceptă
propunerea şi pensionatul îşi începe cursurile încă în toamna anului 1872.
Pensionatul normal ieşean se prezenta ca
un complex şcolar, cu o clasă preparatoare, o diviziune primară, cu două clase,
o diviziune secundară, cu trei clase, o diviziune superioară sau specială cu
două clase şi cursul de pian, cu trei diviziuni. Limba de predare era franceza
şi se predau în limba română, limba maternă, istoria şi religia. Lecţiile erau
ţinute de cei doi directori, de profesori din diferite specialităţi ştiinţifice
şi de învăţători pentru cursul primar.
Conducerea pensionatului normal de fete scoate
şi un anuar, ,,Anuarul Pensionatului normal de domnişoare din Iaşi", încă
din 1873, după primul an şcolar, în care expune principiile de organizare şi
prezintă date privind componenţa corpului didactic şi procesul de învăţământ.
,,Curierul de Iaşi" face o largă
publicitate pensionatului şi insistă
asupra importanţei pe care o avea ca instituţie de învăţământ în peisajul
cultural ieşean: „Înfiinţat, cum se ştie, de
către Asociaţia Institutului Academic, sub direcţia d-nei Emilia Humpel,
acest pensionat românesc [trece] cu începerea anului şcolar curent sub
exclusiva sa administraţie. Acum, după câte aflai, din izvor pozitiv, d-na Em.
Humpel ar fi în vorbă cu vechii asociaţi, proprietarii casei Millo, pentru ca să
cumpere (Curierul de Iaşi- 11 august 1876).
Pensionul de fete din Iaşi condus de Emilia
Humpel
Poetul Mihai Eminescu i-a cunoscut bine pe soţii Humpel, deoarece ca
revizor şcolar a participat la unele examene şi a controlat acest pension,
apreciind pe cei doi dascăli şi modul cum era condus de sora lui Maiorescu.
Într-un articol din ,,Curierul de Iaşi”, Eminescu apreciază că pensionul normal
de fete din Iaşi este cel mai bun din România, similar celor din străinătate.
Soţii
Humpel l-au ajutat mult pe Eminescu, în perioada 1884-1886, când poetul era bolnav,
trăia şi lucra la Iaşi, au strâns fonduri băneşti şi i-au trimis poetului, în
anul când acesta locuia la Botoşani, împreună cu sora sa Harieta, 1887-1888. În
perioada de boală a lui Eminescu, Emilia Humpel a pistonat permanent pe fratele
său Titus, ca poetul să fie tratat în cele mai bune spitale din străinătate, să
i se asigure mijloacele de trai, apoi să i se găsească o ocupaţie utilă şi să
fie protejat. Soţii Emilia şi Wilhelm Humpel au fost prieteni devotaţi lui
Eminescu, ajutându-l în cele mai grele momente din viaţa sa.
De la Emilia Humpel, sora lui Titu
Maiorescu, ne-a rămas o corespondenţă formată din 16 scrisori, unde găsim
informaţii importante privitoare la M. Eminescu, din perioada sa de boală.
Aceste importante epistole au fost scrise şi destinate Emiliei Humpel de către:
Mite Kremnitz (8), Clara Maiorescu (3), Livia Maiorescu (1), Titu Maiorescu (2)
şi două sunt ale ale Emiliei către soţul ei Wilhelm, aflat în străinătate.
Cu toate că unele din scrisori sunt
fragmente, ele conţin informaţii importante privitoare la boala lui Eminescu,
din perioada 1883-1884.
Într-o scrisoare, Clara Maiorescu scrie
despre Eminescu, internat la sanatoriul lui Şutzu:,,Privitor la Eminescu (îţi comunic că), alaltăieri a fost Rosetti la
Soutzo, i-a făcut şi lui bună impresie acest om ca şi institutul său şi el i-a
repetat lui Soutzo că ,,Fur Eminescu nichts geschont wird” (nicio economie nu
se face, când e vorba de Eminescu). Mâine îi voi scrie lui Soutzo; de vrei, îţi
voi da veşti despre el (despre Eminescu). De ar fi acestea de vreun folos!”
Din această scrisoare, trimisă după
internarea lui Eminescu la Şuţu, observăm că soţia lui Maiorescu era pusă la
punct cu situaţia poetului, ştia că acesta era bine îngrijit, dar că speranţele
de îndreptare erau îndoielnice (De ar fi acestea de vreun folos!). Cum de ştiau
Maiorescu şi Rosetti că Eminescu nu se putea vindeca, deşi, trecuse puţin timp
de la internare şi medicii nu-şi spuseseră încă cuvântul? Era o decizie preconcepută al celor doi, care
hotărau în privinţa lui Eminescu şi informau şi pe ceilalţi membri junimişti cu
starea poetului.
În această scrisoare şi în cea următoare,
nu se face nici o referire la episodul de la cofetăria Capşa, cel de la palatul
regal şi nici de episodul de la baia Mitraşevki, ceea ce ne duce la concluzia
că ele nu au avut loc şi că internarea lui Eminescu s-a făcut din ordinul lui
Titu Maiorescu. Episoadele de mai sus nu au fost invocate nici de vreo
publicaţie a vremii, ci au fost povestite de Grigore Ventura, mult mai târziu.
Un alt fragment de scrisoare a Clarei
Maiorescu este după data de 15 august 1883, după vizita lui Matei Eminescu la
Bucureşti:,,El nu recunoaşte pe nimeni,
nu rosteşte o vorbă legată. E sguduitor, nicio urmă din ceea ce a fost. Băi
calde îl liniştesc. Are un frate ofiţer, care e ţicnit, deunăzi a fost şi a
vrut să-l scoată (de la Soutzo), şi să-l ia la ţară. Cum însă Eminescu e
înscris de Titus, doctorul nu-l liberează decât după declaraţia acestuia.
Natural că aceasta nu se poate întâmpla, decât la cererea tatălui, acesta însă
n’a scris nimănui aici. Şi Wilhelm zice că e imposibil, că sărmanul trebuie să
rămâie în cură medicală, că la ţară s-ar pierde cu totul. Burghelea, al cărui
cumnat Cerchez a înnebunit, spune că aşa ceva de cumplit, ca la Eminescu, n’a
văzut. Fiziceşte e de tot desfigurat”.
Din acest fragment de scrisoare se
desprind mai multe elemente:
1.
Eminescu a fost internat la cererea lui Maiorescu şi numai cu aprobarea lui el
putea fi eliberat. Totuşi, legile prevedeau ca un bolnav mintal să fie internat
numai dacă doi medici specialişti hotărau acest lucru şi cu aprobarea
justiţiei. La Eminescu s-a încălcat legea şi a fost internat, la decizia lui
Maiorescu.
2.
Lui Matei, fratele poetului nu i s-a dat voie să-l vadă pe bolnav, deşi era un
membru de familie şi avea acest drept. Mai mult este făcut ţicnit. Probabil a
avut o discuţie mai aprinsă cu Maiorescu, privitoare la îngrijirea fratelui
său.
3.
După o lună şi jumătate de la internare Eminescu, ,,fiziceşte e de tot
desfigurat”. Clara ştia acest lucru din discuţiile cu soţul ei, ea
nevizitându-l pe Eminescu. Cum devenise Eminescu desfigurat? Ce i-au făcut în
sanatoriu?
În mod normal, Eminescu după internare
trebuia să-şi revină, să fie tratat corespunzător şi să arate mai bine. Ce fel
de tratament i s-a aplicat de ajunsese în asemenea hal?
Scrisoarea Liviei Maiorescu, din 21
octombrie 1883, către Emilia Humpel, ne descrie momentul plecării lui Eminescu
la Ober- Dobling şi este cea mai exactă descriere a acestui moment:,,Când ne
apropiarăm de cupeu, păzitorul deschise fereastra. Eminescu întinse îndată
mâinile afară, se puse la fereastră şi făcându-şi un ,,ochian” din degetul cel
gros şi din arătătorul ambelor mâini ce-l ţinea la ochi şi râzând foarte
înveselit, spuse lui papa:,,Dr. Robert Mayer, marele moment, o conspiraţie şi
acolo marea domnişoară”; apoi scuipă de câteva ori, începu să râdă şi se
aşeză…A devenit ceva mai slab, ceea ce se vede cu deosebire la mâinile lui,
reduse acum la mânuşiţe de copilaş, cu păstrare însă a gropiţelor. E palid, ras
ca şi mai înainte, numai musteaţa-i lungă şi sprâncenele ciudat de stufoase.
Unghiurile ochilor s-au lăsat în jos, ceea ce-i dă o înfăţişare de chinez.
Expresia este de om obosit, nu mai e nimic din fixitatea ce o avea în ziua
internării lui…Vocea-i şi râsul lui sunt exact ca mai înainte, când făcea mare
haz de anecdote popeşti. Soutzo crede că nu prea e speranţă de îndreptare”.
Ultima propoziţie din scrisoare dovedeşte
că soarta lui Eminescu era pecetluită de către cei ce trebuiau să-l vindece.
Această ipoteză, că Eminescu nu se poate îndrepta, era des vehiculată, de cei
ce se ocupau de soarta poetului,
realitatea venind să-i contrazică după ce poetul fusese externat de la
sanatoriul Ober- Dobling şi când acesta se simţea bine. Dar, această ipoteză, a
lipsei speranţei de îndreptare, trebuia întipărită în conştiinţa celor ce-l
cunoşteau pe Eminescu, viitorul lui profesional fiind astfel pecetluit.
Eminescu nu trebuia să mai scrie publicistică şi mai ales să poată publica
ceva.
Întâlnirea de la gară a lui Maiorescu cu
Eminescu a fost una rece, fără o discuţie ca între cunoscuţi, cu o încurajare
din partea criticului şi a durat destul de puţin. Eminescu era în tren când
Maiorescu şi fiica lui au venit la gară şi n-au vorbit decât cu Chibici-
Revneanu, poetul spunându-le prin geamul deschis de o conspiraţie şi scuipând
de câte ori, ceea ce demonstrează că poetul ştia cine l-a internat la balamuc
fără voia lui şi motivele acestei internări.
Trimiterea lui Eminescu la Ober- Dobling a
fost luată de Maiorescu şi Rosetti, la insistenţele surorii sale, ceilalţi
prieteni şi colegi ai poetului neştiind de această hotărâre şi , nici unul
măcar, nu a participat la plecarea bolnavului la Viena. În mod normal ar fi
trebuit ca măcar Slavici, Caragiale, inginerul Simţion şi vre-un coleg de muncă
să-l conducă pe Eminescu la gară şi să-l încurajeze, dar nu a fost prezent
decât Maiorescu şi fiica sa Livia, de la care ne-a rămas scrisoarea de mai sus.
Maiorescu considera că ducerea lui
Eminescu la Viena era de prisos, aşa cum se observă dintr-o altă scrisoare
către sora lui, Emilia Humpel:,,Aşadar, eu ştiu că Eminescu a fost bine
îngrijit la doctorul Şuţu şi mai ştiu că ducerea sa la Viena este cu totul de
prisos. El a trecut din manie delirantă în acea de demenţă. Dar fiindcă erai de
altă părere- şi-o ducere a lui Eminescu la Viena nu-i strică- ţi-am îndeplinit
dorinţa fără împotrivire, după cum ţi-am spus-o deja la Iaşi (Scrisoare din
19/31 octombrie 1883). Cu tot verdictul său de ,,demenţă”, Eminescu îşi revine
complet la Viena şi câţiva ani, poate lucra şi crea.
Un alt fragment de scrisoare de la Clara
Maiorescu, anunţa venirea lui Eminescu de la Viena: ,,Eminescu a hotărât, după cum scrie Chibici, să vie la Bucureşti,
scrisoarea nu dă altă lămurire, însă dorinţa hotărâtă a lui Eminescu fiind să
vie aici, se va face potrivit voinţei lui. Va locui deocamdată la un amic al
său Simţion, cărţile şi manuscrisele lui, împachetate în lăzi, au fost duse
acolo. E speranţă că se va lăsa convins pe urmă pentru Iassy”.
Din scrisoare avem două informaţii
importante: Eminescu voia să vină şi să se stabilească la Bucureşti şi nu la
Iaşi şi că manuscrisele şi cărţile poetului erau depozitate la Simţion.
Ulterior, ele au ajuns în posesia lui Titu Maiorescu, care nu le mai returnează
poetului, la cerinţele acestuia, şi sunt predate, în 1902, Academiei Române.
Probabil, lada poetului cu manuscrise şi biblioteca sa au fost mutate de la
Slavici la inginerul Simţion, care avea o locuinţă încăpătoare. Ceasul lui
Eminescu se afla în lada cu manuscrise şi a fost adus lui Eminescu de către
Chibici, la rugămintea poetului. Este exclus ca ceasul de aur a lui Eminescu să
fi fost luat de Matei, cum afirmă Maiorescu, acesta neavând acces la lucrurile
fratelui său.
Următoare scrisoare către Emilia Humpel
este trimisă de Mite Kremnitz în care ne descrie sosirea lui Eminescu de la
Viena:,,Cu scrisoarea ta am fost astăzi
la Regina, ea a cetit-o şi a promis să vorbească chiar astăzi cu ministrul, la
Academie. Eminescu soseşte aici mâine sară, amicul său Simţion a pregătit o
cameră pentru dânsul (invitaţia noastră a fost refuzată) şi domnii se duc
fireşte cu toţii la gară ca să-l primească…Adese ori simt şi eu la fel, găsesc
că Titus e lăsător, prea filosof; aş vroi să se puie mai mult suflet în această
chestie spre a salva sufleteşte pe Eminescu. Titus zice că-i zadarnic. Dar vezi
că de cele mai multe ori a avut Titus dreptate in vieaţă, iar nu noi femeile.
Afară de aceasta, nu mă pot aştepta- vai!- la prea mult din partea Reginei; nu
e ca la un ministru, care semnează un decret şi atunci lucrul e soluţionat.
Toţi au fost împotriva venirii aici a lui E. El e amarnic de supărat pe Titus,
fiindcă i-a publicat poeziile, apoi aici s-a întâmplat izbucnirea boalei, iar
E. vrea şi acum sunt bucuroasă că-i pot spune personal, cât de fericiţi
sunt toţi”.
Din această
scrisoare observăm că Mite Kremnitz încearcă să intervină pe lângă regină să-i
poată asigura lui Eminescu un loc de muncă, să aibă cu ce trăi, deşi, acest
lucru nu se putea face uşor. În schimb Maiorescu era mai puţin interesat şi era
în continuare sceptic că Eminescu se va însănătoşi. Partea feminină a
prietenilor lui Eminescu a dat dovadă de mai multă grijă şi afecţiune faţă de
Eminescu decât prietenii şi colegii săi junimişti.
Un alt element care se desprinde din
scrisoare este că Maiorescu şi ceilalţi junimişti, nu doreau ca Eminescu să
rămână în Bucureşti, ca nu cumva să se apuce de scris şi să publice ceva, care
să le aducă neplăceri din partea guvernanţilor şi politicienilor. Îl voiau
plecat cât mai departe de Bucureşti.
Mite spune că Eminescu era foarte supărat
pe Maiorescu fiindcă i-a publicat poeziile, dar adevărul este că acesta era
supărat pe faptul că-l internase într-un ospiciu de nebuni, unde a fost tratat
de o boală pe care n-o avea, distrugându-l fizic şi psihic. La plecarea spre
Viena, Eminescu a manifestat aceeaşi atitudine reticentă faţă de Maiorescu şi
atunci cartea de poezii încă nu fusese publicată.
După plecarea lui Mihai Eminescu la Iaşi,
Titu Maiorescu scrie surorii sale şi-o
asigură că poetul are asigurată o sumă de bani, necesară traiului zilnic:,,Dragă Emilio, Potrivit îndemnului meu, Socec
trimite azi lui Missir peste 600 de franci pentru casa de întreţinere a lui
Eminescu. Banii sunt din vânzarea poeziilor. Pentru 8 Mai până la 8 iunie aţi
şi primit banii; cu aceşti 600 e asigurată întreţinerea până la 8 August. Între
timp merg contribuţiile înainte.
Ajung 280 de franci pe lună? Nici vorbă că e lesne de mărit suma, dacă
găsiţi aceasta nimerit.
Primul proiect cu numirea pro-forma a lui Em. ca bibliotecar, contra
căruia te-ai pronunţat aşa de hotărât, era singurul lucru cu putinţă cu
actualul ministru (P.S. Aurelian). O numire serioasă cu salariu e pentru moment
nerealizabilă. Cu vremea, da.
De
ce nu face nimic Regina, de ce şi de ce?
Da, de ce!
S-a dat aceasta destul a înţelege şi ei, şi Regelui, şi guvernului.
Tocmai că nu se poate face ceva decât atunci, când poţi face singur.
Ca să-ţi explic, care-s piedicile, e zadarnic.
Verbal odată despre aceasta.
Deocamdată e un punct câştigat acesta, că existenţa materială a lui
Eminescu este asigurată pe timpul cât are nevoie.
De altfel, l-am putut îndupleca pe ministru
să-i dea o misiune oficială (gratuită) la Iaşi, anume de a cerceta documente
(împreună cu Burlă). O şi fi primit adresa, sau îi va veni curând.
La apropiata schimbare a ministrului, Eminescu va fi numit, fără
îndoială, la Iaşi într-un post plătit de Stat” (Scrisoare din 5/17 mai 1884).
Este o scrisoare cu multe informaţii
importante, privitoare la perioada de timp după ce Eminescu a plecat la Iaşi.
Ca poetul să rămână acolo, Maiorescu face tot ce îi stă în putere ca Eminescu
să aibă asigurate mijloacele de trai, pentru cele 5 luni de zile, după care va
fi numit subbibliotecar. Prima sumă de 600 lei este din munca sa, recompensă
pentru primul volum de poezii, scos de editura Socec, în decembrie 1883.
Observăm că Regina, Regele şi guvernul nu
fac nimic pentru ajutorarea lui Eminescu, consecinţă a criticilor sale de la Timpul. Nici Maiorescu nu poate spune în
scrisoare care sunt adevăratele motive, din teama de a nu fi aflate şi de alte
persoane.
Cinci luni de zile lui Eminescu nu i se
asigură nici un fel de activitate la Iaşi cu excepţia celei de cercetător a
unor documente, aflate la biserica Sf. Nicolae, activitate de care poetul n-a
fost încântat. Dar, el îşi caută singur o slujbă, predând statistica şi
geografia la Şcoala Comercială din Iaşi, pentru care era retribuit cu 252 lei
pe lună.
Într-o scrisoare din 27 septembrie 1884,
Maiorescu o informează pe Emilia Humpel că Eminescu a fost numit subbibliotecar
la Biblioteca Centrală din Iaşi:,,Eminescu
e numit subbibliotecar, el însuşi a consimţit să accepte acest post.
Ceea ce s-a scris şi se scrie în ziare referitor la mine, din punct de
vedere politic, e născocire sadea.
Nu mă gândesc şi nu m-am gândit nici la Domeniile Coroanei, nici la
Legaţia din Berlin, nici la un Minister, sunt şi rămân avocat particular şi cel
mult voiu vedea de se află undeva în ţară un număr de alegători prostuţi, care
să-mi acorde din nou aşa zisa lor încredere pentru Cameră. Atunci m-aş vedea
iar deputat”.
La sfârşitul lunii
septembrie 1884 (24 septembrie), Eminescu e numit subbibliotecar prin decret
Domnesc.
Din scrisoare se observă modestia lui
Maiorescu, care nu se aştepta la funcţii înalte în stat, cu toate că el devine
ministru şi este ales şi deputat. Dacă Maiorescu ar fi ştiut că această
scrisoare va deveni publică, cu siguranţă nu ar fi scris că alegătorii sunt
prostuţi şi nu ştiu să aleagă. Aşa erau trataţi alegătorii în acele timpuri,
când promisiunile electorale erau simple vorbe.
După sosirea lui Mihai Eminescu la Iaşi,
Emilia Humpel s-a interesat îndeaproape de soarta poetului, căutând să-l ajute
material şi moral, aşa cum se observă dintr-o scrisoare, trimisă lui Titu
Maiorescu, pe 30 aprilie 1884:,,El se
simte tot timpul bine, poate chiar mai bine ca înainte. Apăsat mai este, fireşte!
Pesimismul său se dovedeşte a fi încă o probă de sănătate a judecăţii lui”.
Se vede clar, din afirmaţiile Emiliei Humpel, că Mihai Eminescu era într-o
stare de sănătate bună, aşa cum fusese înainte de boală.
Ultimele două scrisori sunt din luna iunie
1889, în care Emilia Humpel îl înştiinţează pe soţul său Wilhelm, aflat în
străinătate, despre moartea şi înmormântarea lui Eminescu. În scrisoarea din
18/ 30 iunie 1889, Emilia Humpel spune:,,Am
însă o dureroasă veste pentru tine. Eminescu a murit alaltăieri. Acum
necroloage în toate ziarele, acum îl înmormânteză pe cheltuiala Statului, etc.
Şi cât a trăit, de abia i se putea asigura traiul. Parcă i-aş avea în faţă
cadavrul; trebuie să fi revenit la frumuseţea de altădată, pentru că o fi
dispărut anormala-i grăsime în urma ultimelor suferinţe”.
Din scrisoare se poate deduce că Mihai
Eminescu a murit pe 16 iunie 1889. Mai aflăm că el a fost îngropat pe
cheltuiala statului, deşi, banii de înmormântare au fost decontaţi mai târziu.
Emilia Humpel susţine şi ea că Eminescu, cât a trăit, de abia i se putea
asigura traiul şi, mai ales, în perioada bolii sale. Referitor la aspectul lui
Eminescu, după moarte, Emilia Humpel se înşela, Eminescu arătând foarte rău,
mai ales după autopsie şi bandajarea capului într-o pânză neagră, tras la faţă
şi chinuit de suferinţă.
Din scrisori se observă afecţiunea familiei
Humpel faţă de Eminescu şi grija pentru soarta poetului.
Ultima scrisoare a Emilie Humpel, din 22
iunie 1889, către soţul său, descrie ultimul drum al poetului, la cimitirul
Bellu, unde a fost îngropat sub un tei în floare. Lăsăm scrisoarea să
vorbească, în încheierea acestui şir de scrisori, importante pentru biografia
lui Eminescu, din perioada anilor de suferinţă:,, Titus mi-a scris despre înmormântarea lui Eminescu şi mi-a trimis o
frunză de teiu luată de el pentru noi de pe sicriu. Deoarece teiul ,,sfânt”,
,,dulce”, ,,fermecător” a fost aşa de mult cântat de Eminescu, s-a împodobit sicriul
cu o ghirlandă de frunze de teiu. Solemnitatea a fost înălţătoare, organizată
fiind în toate amănuntele de oameni inteligenţi şi de amici profund devotaţi.
Participarea pare să fi fost colosală. Cogălniceanu, Lascăr Catargiu, Lahovary,
Th. Rosetti şi o mulţime de oameni de samă urmară sicriul pe jos cu capul
descoperit până la cimitir. Acest fel de amănunte îl am din ziare. Cuvântările
funebre sunt poate cele mai frumoase din cele ce s-au rostit vreodată aici. Ca
muzică era numai corul mitropolitan, care a cântat în biserică era unul compus
pentru o poesie a lui Eminescu ,,Am un singur dor”, una din cele mai minunate.
Groapa din cimitirul Bellu i s-a săpat sub un teiu”.
Bibliografie:
1.C. Meissner- Despre
T. Maiorescu, mareşal Averescu şi M. Eminescu- Convorbiri literare, număr
jubiliar, 1927
2. George Călinescu- Viaţa lui Mihai Eminescu- Editura Junimea, 1977
Nicolae Iosub- Botoşani, 30
martie 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu