Pagini

sâmbătă, 21 martie 2020

Pandemia într-un articol eminescian.



Eminescu despre molime și pandemii

NOVA PESTA ?
                                                                                                                           Dan Toma Dulciu
                                                                                                                                       Viena

            Deschid programele de televizor și văd jurnale de știri ce aduc în fiecare zi imaginea apocaliptică a acestei groaznice confruntări cu moartea. Privesc figurile obosite ale medicilor, ale asistentelor care se luptă în spitalele românești să salveze viața celor infectați cu mortalul morb.
          Schimb programul și văd cohorte de români cu copii de mână, cu prunci în cărucioare, coloane nesfârșite de mașini, care se îndreaptă spre pădurile din jurul orașelor, care invadează parcurile și spațiile verzi și mă întreb dacă nu cumva în România s-a produs un cataclism natural, alungând oamenii din case.
          Nu, nu s-a produs nici o catastrofă ! Este tabloul jalnic al unei turme frenetice, dornice de  distracție, de relaxare, de ieșire la grătare, profitând de venirea primăverii, sfidând pe cea cu coasa.
           Ei sunt dovada dezolantă a modului inconștient în care privesc românii pandemia care a cuprins întregul pământ. Dar și a prelungitei acțiuni de spălare pe creier, ori poate a educației ultimilor ani de sfidare a guvernului, a autorităților.
         În permit să fac această comparație. În ultimii ani, zeci de medici au ajuns la pușcărie pentru că, prin ușurința cu care au tratat anumite proceduri medicale obligatorii, au cauzat decesul unor pacienți.
        Dacă, Doamne ferește, inconștienții dornici de grătare și mititei se vor îmbolnăvi, și vor cauza moartea altor persoane sau a medicilor și asistentelor, așa cum s-a întâmplat în Italia, vor păți ceva, așa cum au plătit medicii?

       În acest condiții, îmi vin în minte versurile lui Eminescu:

Ce-i lumea asta mă întreb acuma:
Au nebunit-au, sau domnește ciuma?
De-acopăr moartea, ranele hidoase
Cu râs, cu-amorul, cu beții, cu gluma?
                                  Eminescu ”Rime alegorice”

     Cu râs, cu beții cu glume nu putem înlătura răul !

     Și pentru că tot l-am amintit pe Eminescu, iată ce scria acesta, la 21 ianuarie 1879, în ziarul ”Timpul”, evocând istoria epidemiilor care au afectat omenirea, în decursul ultimelor sute de ani, având ca sursă un studiu al medicului epidemiolog Prof. dr. Anton Drasche, specializat în combaterea holerei, care a lucrat ani îndelungați la AKH și la Spitalul Rudolfstiftung, din Viena.

Eminescu – Istoric al epidemiilor

      Fără a îndoială, această știință este veche de când lumea: despre epidemii vorbea însuși Hipocrate în al său tratat ”Despre aer, ape și locuri”.
      Problema răspândirii epidemiilor a preocupat mari minți ale omenirii: Francis Bacon, John Locke, George Berkeley, David Hume, Karl Popper.
     Istoria epidemiologiei în țara noastră are ca dată de naștere anul 1550, cu lucrarea: ”Transilvaniae ac Moldaviae succinta descroptio, Viennae 1550”, având ca autor pe Georgius A Reychersdorff.
      Să mai amintim, de asemenea, faptul că, printre primii care s-au preocupat de epidemii îi putem aminti pe Anastasie Fătu, inițiatorul unui Proiect de organizare a Poliției sanitare din România, Iași, 1863 dar mai ales pe dr. Iacob Felix cu al său ”Tractat de Hygienă publică și Poliție sanitară”. Cea mai cunoscută lucrare a sa, apărută însă în 1901,  se numește ”Istoria Higienei” unde aflăm date interesante despre prevenirea bolilor, bolile contagioase şi infecţioase, bolile epidemice, endemice şi sporadice, bolile infecto-contagioase eruptive din copilărie, gripă, ciumă, tuberculoză, tifos, lepră, holeră, dar şi despre cretinismul endemic, febra puerperală, râie sau alcoolism, în România.
     Dar să revenim la Eminescu, unul dintre primii veritabili istoricii ai epidemiilor. Acesta scrie:
         ”Cronici vrednice de crezare spun că ciuma s-ar fi ivit înaintea erei creştine încă (125 ani înaintea lui Cristos) şi anume pe ţărmul de nord al Africii. Totuşi începutul istoric al epidemiilor de ciumă datează de la 543 după Cristos, anul în care această ucizătoare boală s-a ivit pentru întâia oară pe pământ european — la Constantinopole — sub numele de Ciuma lui Justinian, iar de atuncea-ncoace     s-a şi menţinut pe pământ european cu întreruperi mai lungi sau mai scurte timp de o mie de ani aproape, adică până la 1841.
           Stările politice şi sociale de pe atunci, degenerarea deplină a medicinii, necunoştinţa deplină şi neaplicarea celor mai simple măsuri sanitare, apoi extraordinara mişcare religioasă, cruciadele şi războaiele cu turcii au favorizat mult introducerea şi răspândirea epidemiei în Europa.
         În jumătatea a doua a sutei a şasea ciuma se lăţi în Împărăţia romană a răsăritului, asupra Europei de sud, de vest şi de nord (Italia 543, Gallia 555, Germania 565, Scandinavia 589).
           Din suta a şaptea pân-într-a treisprezecea, epidemiile europene de ciumă se înmulţiră într-un mod înspăimântător.
         Pustiitoarea moarte neagră a sutei a paisprezecea era asemenea ciumă. Deşi în suta a cinsprezecea şi a şaisprezecea se iviră încă multe epidemii, totuşi fură şi lungi intervale libere de boală.
         În mijlocul sutei a şaptesprezecea — cu tot războiul de treizeci de ani —- ciuma scăzu în Europa.
         În suta a optsprezecea au mai fost câteva epidemii izolate (Viena 1713, Marsilia 1720, Messina 1743, Dalmaţia 1783, Polonia 1797).
        În suta a nouăsprezecea epidemia, afară de ţara turcească, a izbucnit aproape exclusiv numai în ţările megieşite cu Turcia, la Dunărea de Jos, lângă Marea Neagră şi pe Peninsula Balcanică, deci în Muntenia şi Ardeal la 1813, 1828, 1829; la Silistria 1834 ; la Odessa 1837; în Rumelia 1838.
          Cu cea din urmă epidemie din Constantinopol, la anul 1841, ciuma pieri din Europa. La l843 ea pieri şi din Turcia asiatică, iar la 1844 s-au mai ivit câteva cazuri izolate în Egipet.
               Cât privește epidemiile din Viena, acestea ”au  început la 1197 și s-au repetat la 1224, 1227, 1270, 1271, 1282.
          Dar mai cu seamă între anii 1348 şi 1350 ciuma a bântuit atât de cumplit încât familii întregi s-au stins cu desăvârşire, stradele erau pustiite, iar din cauza lipsei de lucrători recolta mănoasă din anul 1319 a rămas nestrânsă.
           Sute de oameni mureau pe zi, toţi morţii — bogaţi şi săraci împreună - erau aruncaţi într-o groapa comună.
            În suta a XV şi a XVI, Viena a avut douăsprezece epidemii. În cea de la 1410 muriră o mie de studenţi.
            În suta a XVII epidemia se ivi numai de două ori în Viena, însă a fost foarte rea de soiul ei.
          Mai cu seamă la 1679 şi la 1680 turburarea şi frica erau atât de mari încât nimeni nu cuteza să îngrijească de nenorociţii bolnavi. Se făcu un apel public cu trâmbiţe şi surle, dar în zadar.
            Atunci bărbierii fură legaţi şi criminalii fură scoşi din temniţe şi puşi cu de-a sila să îngrijească de bolnavi. Peste 12 000 de locuitori — desigur a patra parte a populaţiei oraşului — muri atuncea.
          Cea din urmă epidemie a izbucnit în Viena la 7 fevruarie 1713, introdusă, ca mai toate celelalte, din Ungaria.
           Numărul morţilor a fost 8644 din 9565 îmbolnăviţi.”

                       Europa a fost totdeauna infectată despre Orient !

          Iată ce constatări interesante pune în evidență Eminescu: ”Precum Delta Râului Gange e locul originar al holerei, tot astfel Orientul ― Africa de Nord poate împreună cu Siria şi Asia Mică — e patria ciumei.
          Dar nici aicea nu e o boală permanentă, provenind în mod endemic, ci asemenea o epidemie. Toate epidemiile cari umplu istoria omenirii într-un chip nepilduit de acolo şi-au luat începutul.
            Europa a fost totdauna infectată despre Orient. Pe când în alte veacuri ciuma se întindea asupra unei mari părţi a Asiei şi preste tot continentul european, în Africa se mărginea numai la ţărmuri.

                Căldura și frigul împiedică răspândirea unei epidemii

           Gândindu-ne la lipsa de zăpadă și de frig din această iarnă, în România, începem să citim cu mai multă atenție cele spuse de Eminescu:
       Niciodată n-a intrat în Nubia, în Sahara, în Senegambia. Deşi epidemia e cam indiferentă faţă cu climatul sau cu gradele de căldură şi de frig, totuşi o prea mare căldură sau un frig prea mare o împiedecă.

Sezonul epidemiilor

    Încă o constatare făcută de autor, cu privire la momentele izbucnirii acestor epidemii, ne pune iarăși pe gânduri:
         ” În regiuni tropice n-au fost nicicând ciumă.
         Sezonul ciumei în Egipt bunăoară e aproape totdeauna de la noiemvrie până la ianuarie, adecă în timp mai mult răcoros.
          Pe când acolo încetează în lunile calde, iulie, august şi septemvrie, în Europa e tocmai atunci mai primejdioasă.
           Înălţimile îi sunt indiferente — ca urcă Atlams şi tăpşanele din Curdistan.
          Ciuma în patria ei — la Nilul de jos - nu se iveşte în tot anul, ci cam tot după patru, cinci, adesea şi mai mulţi ani şi atuncea ţine uneori cîteva luni, alteori ani dupăolaltă.


                 Observații epidemiologice: cum se transmite morbul infecțios

           Eminescu face interesante constatări cu privire la unele aspecte care sunt valabile și în ziua de astăzi. Am putea să îl considerăm  astfel pe Eminescu un precursor al cunoștințelor epidemiologice din țara noastră.
      Răspândirea ciumei se întâmplă prin infecţiune anume prin cei bolnavi. Aceştia sunt obiectele de căpetenie ale infecţiunii. Totdeauna s-a observat c-a fost adusă de cazuri izolate din Orient.
       Numeroase şi incontestabile exemple dovedesc introducerea boalei numai prin contagiu. Nu se poate spune sigur dacă şi cadavrele sunt contagioase, deşi credinţa aceasta a existat, căci era oprit, sub pedeapsă de moarte, de-a deschide mormintele celor ciumaţi. Dovedită este asemenea infecţiunea prin obiecte purtate de bolnavi, precum cămăşi şi pânze de aşternut; prin mărfuri şi scrisori însă nu.
      Contagiul e lipit de obiect pentru uz mai îndelungat, nu de acelea cari se ating în treacăt.
        Deşi ciumatul poartă în sine şi cu sine materia contagioasă, totuşi aceasta nu se trece prin contact, adecă prin atingere, deşi aceasta e credinţa generală.
        Tocmai credinţa asta a contagiozităţii formează paginile cele mai negre în istoria ciumei.
       Această credinţă aducea stagnaţiune în comerţ şi industrie, rumpea legăturile cele mai gingaşe şi mai sfinte, degenera în egoism şi în adevărată barbarie. ”
                                                  Izbitoare asemănări !
       Bine, veți spune dar ce legătură este între pandemia din acest an și epidemiile de ciumă ?
      Răspunsul este surprinzător ! Foarte multe, cum ar fi: ambele sunt boli infecțioase deosebit de contagioase,  ambele au luat formă de pandemii (a cincea pandemie de ciumă a fost în anul 1855), perioada de incubație este de la câteva ore la 7 zile, la ambele simptomele sunt febră, dureri de cap și dureri groaznice ale trupului, agravare progresivă a stării de sănătate, până la pierderea cunoștinței, dureri în zona ganglionilor limfatici, și mai ales, pentru forma pulmonară, un grad ridicat de mortalitate:  90-100 % la bolnavii netratați.
       Forma abortivă a ciumei este varianta cea mai ușoară de pandemie, manifestată numai printr-o febră ușoară, inflamația ganglionilor limfatici, urmată de vindecare, bolnavul fiind dotat cu o imunitate solidă și față de formele grave de pestă. Pe plan economic și social Eminescu dă un verdict care se potrivește și situației din zilele noastre: stagnaţiune în comerţ şi industrie, rumpea legăturile cele mai gingaşe şi mai sfinte, degenerare în egoism şi în adevărată barbarie.
      În ambele situații, când pandemia devenea generalizată, soluțiile de rezolvare sunt identice: izolarea în case, evitarea adunărilor, a contactelor directe,  instituirea carantinei,  păstrarea unei igiene desăvârșite etc.
      Și – ca un fapt inexplicabil: aceste epidemii dispăreau brusc, din motive necunoscute.
       Nu există nici un fel de antidot împotriva ciumei, dovadă că și în zilele noastre sunt raportate între 1000 și 2000 de cazuri în întreaga lume.
       Desigur, există și deosebiri, pe care nu le vom aminti aici, principala fiind agentul patogen, în cazul ciumei fiind bacteria Yersinia pestis, iar în cazul actualei pandemii un virus corona.
       
                                                                                                  22.03.2020

Niciun comentariu: