(Un neserios jurnal de călătorie al unei chişinăuence la Iaşi)
Miracolul Iaşului
(Un neserios jurnal de călătorie al unei
chişinăuence la Iaşi)
Iaşul este miraculos. Până acum, de fiecare
dată când am mers la Iaşi, era pe fugă, fie era Podul de Flori şi am avut doar două
ore pentru vizitat, fie, studentă fiind, fugeam cu bagajele de la autocar la gara
de tren să-mi iau bilet şi să prind trenul spre Cluj, fie aveam puţin timp în
care apucam să vizitez doar Copoul (popas obligatoriu dacă aveam vreme, caci
Iaşul e Eminescu), Trei Ierarhi şi Mitropolia sau îi vizitam scurt pe “părinţii
mei de la Iaşi” – familia profesorilor Titus şi Cleopatra Hotnog, de la care am
moştenit nepreţuitele costume tradiţionale vechi, autentice. Dar despre asta puteţi
citi mai multe pe pagina Semne Cusute.
De data asta am avut
însă apoape trei zile - 3 zile minunate, în care, spre surprinderea mea, am rămas
fermecată de suflul acestui oraş. Iaşul îmbină armonios frumuseţea arhitecturală
(s-au pastrat încă multe clădiri istorice, imediat te simţi în Europa - spaţiu
ne-ntinat de sovietici, iar monumente şi busturi ale personalităţior poţi întâlni
până şi-n staţiile de tramvai) cu viaţa artistică, culturală foarte vie,
variată şi pe gustul tuturor şi cu o prezenţă divină deosebit de puternică, cu
o bogăţie spirituală resimţită în multitudinea lăcaşurilor sfinte, moaştelor, a
oamenilor care vin de pretutindeni să se roage şi să se închine.
La Iaşi simţi ca Cerul e
mai aproape şi că rugaciunea ta e auzită imediat. Probabil, ar fi arogant din
partea mea să spun ca am simţit de parcă însăşi Domnul mi-ar fi regizat această
călătorie (de parca nu ar fi avut altă treabă), dar exact aşa am simţit, prea
ideal s-au aranjat lucrurile. Deşi, scopul iniţial era s-o însoţesc pe mama
într-o călătorie de afaceri, aceasta s-a transformat pentru noi într-o
veritabilă vacanţă.
Am reuşit să vizităm
atât cât nici n-am sperat, să întâlnim oameni, să participăm la evenimente la
care nici nu am visat şi să apucăm să şi prindem în cele două seri ultimul
tramvai pentru a ajunge la gazda noastră primitoare. Dar să le iau pe rând.
Nu am mai fost de peste
15 ani la Iaşi, aşa că m-am gandit să încep vizita cu Mănăstirea Sfinţii Trei
Ierarhi pentru a primi o binecuvântare a călătoriei. La 14.30 am luat tramvaiul
spre centru, am intrat în biserică, mi s-a parut simbolic ca prima icoană care
mi-a ieşit în cale să fie cea a Sfântului Nicolae, ocrotitorul casei şi
familiei noastre din generaţii. M-am rugat şi la alte icoane, dar mi s-a parut
ciudat că nu gasesc nici o icoană şi nici o pictură murală cu cei Trei Ierarhi…
noroc că era un domn la lumânări care m-a dumirit ca sunt, de fapt, în Biserica
Sf. Nicolae (aşa-i dacă mergi rar la Iaşi şi nu-ţi cunoşti ţara) şi mi-a
indicat drumul spre Mănăstirea Trei Ierarhi şi Mitropolie. Totuşi, nu cred în
întâmplări în aşa cazuri, rugăciunea mi-a fost auzită şi au urmat lucruri
minunate.
În continuare, nu am
mers imediat la Trei Ierarhi, doar văzusem din tramvai cea mai fotografiată clădire
a oraşului - Palatul Culturii şi numai
eu, cred, încă nu aveam poză acolo. Ştiam că Palatul găzduieşte câteva muzee
şi, deşi, nu aveam timp să le vizităm, ne-am fi dorit să vedem măcar cum arată
holul. De la distanţă am văzut că portarul fie interzicea, fie permitea accesul
persoanelor. Mama m-a întrebat: “Oare ce au zis cei cărora li s-a permis să
intre? Să zicem şi noi”. Ne-am apropiat de portar şi el ne-a spus că Palatul nu
se mai poate vizita, s-a încheiat programul. L-am rugat să ne lase să
vedem măcar holul. A zis “Bine… că mai este şi un vernisaj… Chiriac”. Nu prea am înteles
despre cine e vorba, mă gandeam că, spre ruşinea mea, nu ştiu nici un pictor cu
acest nume.
Dar, când am intrat – surpriză! Era
festivitatea de deschidere a vernisajului Corinei Chiriac – una dintre
căntareţele preferate ale mamei, iar lângă ea statea primarul Iaşului – dl.
Mihai Chirica, pe care am avut ocazia să-l cunosc într-un tur impresionant al
Vienei “Pe urmele paşilor lui Eminescu”, ghidat de minunatul cercetător şi
eminescolog Dan-Toma Dulciu (de altfel, acela care mi-a şi dat drept “temă de
acasă” să povestesc despre această călătorie). Domnul primar fusese cu trei zile
înainte la Chişinau, de Ziua Imnului Naţional şi îmi păruse foarte rău că nu
apucasem să ne revedem şi să vorbim, aflând de eveniment doar când am văzut
transmisiunea în direct. Dar, am recuperat acum, a avut amabilitatea să ne
sugereze ce şi cum să vizităm din cele ce ne interesau. Din pacate, ni s-a spus
că nu mai există case, gazde în care ar fi stat Mihai Eminescu sau Veronica Micle
(există doar una în care a stat cu soţul), în muzee se păstrează doar plăcile
comemorative ale caselor ce nu mai există. Păcat… Viena a fost mai atentă în
acest sens, sunt trei case cu plăci comemorative ce menţionează ca acolo a stat
poetul roman Mihai Eminescu, mai sunt şi alte clădiri în care a stat Eminescu
care s-au păstrat şi se fac demersuri pentru a marca acest fapt.
Revenind la vernisaj, am avut ocazia să ascultăm
câteva cântece de altă dată, să vedem documente de familie vechi de peste 100
de ani, cămaşa de botez a cântăreţei, obiecte vechi (în total, în jur de 300),
preţioase, trofeele obţinute (inclusiv de la “Cerbul de Aur”), rochiile de
concert. Am avut şansa chiar să punem întrebări interpretei, aşa am aflat de
unde făcea rost de materiale, cu cât greu obţinea câte o pungă de la “Nufărul”
pentu a păstra rochiile şi am întrebat cine i le-a creat. Aşa am aflat că multe
au fost cusute de Neagoe Antoaneta - o creatoare unicat, o adevărată artistă,
care în timpul celui de-al Doilea Război Mondial se mutase de la Iaşi la
Bucureşti şi care reuşea să coase tuturor doamnelor cochete rochii diferite (că
se întâlneau la aceleaşi evenimente), după stilul şi silueta lor, fără probă
sau doar cu o probă “în ace”, cunoscându-le deja dimensiunile şi având o
măiestrie aparte.
Prin bunăvoinţa dnei director a Muzeului de
Istorie (căci programul de vizite se încheiase demult), am putut vizita şi două
dintre cele mai reprezentative săli ale Palatului Culturii – Sala Voievozilor,
cu portretele tuturor domnitorilor şi Sala de Conferinţe, care a avut în trecut
funcţia de sală de judecată.
Apoi, paşii ne-au dus spre Trei Ierarhi, unde
ne-a întâmpinat bustul lui Mihai Eminescu (poetul a stat acolo o vreme), ne-am
închinat la moaşte şi la mormintele domnitorilor Alexandru-Ioan Cuza şi
Dimitrie Cantemir.
În drum spre Mitropolie am observat cât de
frumoase sunt aranjamentele florale în Iaşi, am trecut pe lângă un târg al
meşterilor populari, pe lângă cafenele şi alei scăldate în flori, pe lângă
Primărie cu statuia regelui Ferdinand în faţă.
Mitropolia e un loc
mirific de putere, care atrage mereu mii de pelerini, iar patroana ei – Sfânta
Parascheva îi ocroteşte şi-i alină pe toţi cei care i se roagă. Ieşenii mi-au
spus că se simt la adapost sub ocrotirea ei, că şi atunci când în împrejurimi
sunt furtuni şi vijelii, Iaşul rămâne protejat. Mi s-a părut simbolic şi faptul
că am descoperit aici mormântul şi moaştele Sfântului Ierarh Iosif cel
Milostiv, Mitropolitul Moldovei, care era originar, ca şi mama, de prin părţile
Sorocii. Atmosfera din Mitropolie e cu totul specială, e o binecuvântare
blândă, pe care poţi doar s-o simţi, nu s-o descrii în cuvinte.
De aici, intenţionam să
mergem la Universitate, să vizităm Sala Paşilor Pierduţi de care auzisem
demult, dar nu reuşisem s-o vizităm. Dar, surpriză, ne-a ieşit în cale Teatrul
Naţional din Iasi, primul teatru din România. Frumuseţea sa e proverbială,
fiind considerat unul din 10 cele mai frumoase teatre din lume, având aceiaşi
arhitecţi ca şi teatrele din Viena, Praga, Zürich şi Odesa. Aici au activat sau/şi
vizionat spectacole Vasile Alecsandri (al cărui nume îl poartă teatrul şi care
a fost directorul teatrului, statuia sa e în faţa edificiului), Mihai Eminescu,
Veronica Micle, Matei Milo, Mihail Sadoveanu, George Topârceanu şi mulţi alţii.
Aveam un vis mai vechi de a vizita cel puţin interiorul acestui teatru, dar nu
am avut timp. Mama, de câte ori a trecut pe aici, l-a gasit închis. Azi, însă,
o nouă surpriză, deşi stagiunea s-a încheiat demult, în faţa teatrului era
multă lume. M-am apropiat de oameni şi am aflat că e spectacolul “Tatăl”, cu
Victor Rebengiuc şi trupa de la Bucureşti, că e festivalul SFR (Serile Filmului
Românesc), tot în cadrul acestui festival a fost şi expoziţia Corinei Chiriac.
Se pare că mi-am ales strategic interlocutorii, că atunci când le-am spus
despre visul nostru, ne-au ajutat să primim permisiunea de a vizita incinta
teatrului. Nu mă întrebaţi cum (ca nu dau chiar tot din casă), chiar dacă era
sold out, am văzut şi spectacolul. N-o să vă povestesc despre subiect, voi
spune doar că e tulburător şi emoţionant, dar, ceea ce m-a impresionat în mod
deosebit, a fost jocul firesc, armonios al actorilor, dicţia impecabilă (s-a
auzit şi înţeles fiecare cuvânt) şi calitaţile lor vocale şi interpretative.
Spectacolul avea şi momente cântate şi timbrurile vocale ale actorilor,
curăţenia sunetului, acurateţea interpretării - m-au impresionat plăcut. Cât
despre firescul jocului actoricesc, se întâmplă tot mai rar ca să nu se vadă că
actorii joacă, şi mai rar se întâmplă, atunci când joacă în scenă o somitate,
cum e Victor Rebengiuc (care te cucereşte din prima clipă şi te ţine atent tot
spectacolul, parcă nici nu îndrăzneşti să respiri de teamă să nu pierzi firul),
să fie înconjurat în scenă de parteneri de calitate, să nu fie evidentă
diferenţa de “greutate”.
Aşa a fost prima zi în
care am făcut pe jos aproape 14 mii de paşi, în ziua a doua - m-am apropiat de
24 de mii.
Ziua a doua a debutat cu
soluţionarea problemelor care constituiau scopul călătoriei, asta până ce am
văzut într-o staţie de autobuz un indicator pe care scria Mormântul lui Barbu
Lăutaru şi indicatorul arăta spre un “rebus din arbuşti” mai înalţi decât omul care ducea într-o parcare
într-o parte şi într-un câmp – în alta. Trebuie să vă spun că indicatoarele
sunt puse foarte relativ şi aproximativ în Iaşi, şi nu arată nici măcar
direcţia corectă. De aceea, dacă aveţi norocul să întâlniţi un om care ştie – întrebaţi.
Noi l-am găsit după ce am înconjurat tot cartierul. Am dat întâi de bustul
lui Grigore al III-lea Ghica, de un spital, de Muzeul şi bustul Reginei Maria,
de Casa Teodorenilor şi abia apoi de Biserica Sf. Ierarh Ioan Gură de Aur şi a
Sf. Mucenic Teodor Tiron, în cimitirul căreia am presupus că e mormântul. Făcusem şi poze cu o cruce mare din cimitir,
dar nu întelegeam de ce nu e scris pe ea nici un nume, să nu fie indicat nici
măcar numele pe mormântul celui mai cunoscut lăutar român?! Cât cutreieram
cartierul, am întrebat multă lume unde se află mormântul, multi s-au străduit
să ne ajute apelând la google maps, dar oricum nu ne-au putut da o direcţionare
exactă. Abia când am ajuns la Muzeul Reginei Maria, probabil, o doamna-ghid
ne-a schiţat un traseu şi ne-a invitat să vizităm muzeul (a rămas pe alta dată,
eram în criză de timp).
Facând pozele cu crucea din cimitir, nu aveam
certitudinea că am găsit mormântul corect. Aşa că, mergând spre staţia de
autobuz, am mai întrebat doi oameni pe drum, al doilea, deşi nu prea părea în
apele lui (dar aparenţele, uneori, înşeală), surprinzător, ne-a condus înapoi
spre cimitir şi ne-a explicat şi arătat că mormântul lui Barbu Lăutaru se află,
de fapt, în spatele acelei cruci mari, după un brad înalt, acolo am găsit şi
numele, şi m-am simţit împlinită. Acuma
ştiţi cum să ajungeţi, dacă vă doriţi.
Ne-am reluat drumul şi după ce am soluţionat treburile,
ne-am continuat excursia către Universitate, să admirăm Sala Paşilor Pierduţi.
Trebuie să vă spun că spre dezamăgirea noastră – am “găsit paşii”, se aude şi mersul,
şi vocea are un ecou obişnuit pentru spaţiile mari. Dar, am avut revelaţia să
discutăm cu portarul, un domn spiritual, plin de poante, căsătorit cu o
moldoveancă din Republica Moldova, care ne-a făcut excursia interesantă, povestindu-ne
din secretele ascunse în tablourile pictate de Sabin Bălaşa pe pereţii holului
universităţii. Ar fi indicat să aveţi un ghid când veniţi aici, altfel,
impresia e incompletă. Tot portarul ne-a explicat şi secretul “găsirii
paşilor”, pe vremuri podeaua şi tavanul erau din alte materiale care
într-adevăr estompau zgomotele.
De aici, am mers să-l
revedem pe Eminescu în Copou. În Copou am retrăit momentele de la Podul de
Flori, când am avut posibilitatea pentru prima oară să călcăm pe urmele
Poetului, să vedem legendarul tei, care trăieşte peste veacuri, dând lăstari
noi, unul fiind plantat în Parcul Orăşenesc din Viena. A fost plăcut să
descopăr în apropierea teiului şi bustul lui Grigore Vieru, poetul care mi-a
marcat copilăria. Ne-am amintit cum la Podul de Flori ne-am plimbat cu toată
familia – 12 persoane! în frunte cu bunica, pe aleele Parcului, cum am fost
“urmăriţi” de profesorii Hotnog, care nu au îndrăznit să ne întrerupă lacrimile
şi s-au apropiat de noi doar la ieşirea din parc (unde ne-am oprit şi acum),
ne-au invitat la ei (ceea ce nu era posibil, aveam doar 2 ore pentru a vizita, altfel,
am fi rămas de tren, ilegal, fără acte/viză, în România) şi dna Cleopatra
dăruindu-ne o carte cu adresa sa, i-a spus mamei “Doamnă, am o ie pentru fetiţa
dvs. Doar ei o sa-i vină, e mică, e brodată de mama mea”. Am primit-o peste ani
şi am colindat cu concerte de muzică tradiţională românească toată ţara. Acum,
în amintirea lor, era firesc de aici să mergem la adresa familiei Hotnog.
Ştiam că domnul Titus
Hotnog se prăpădise cu ani în urmă, de câţiva ani tace şi telefonul doamnei
Cleopatra Hotnog, dar am sperat că vom găsi măcar un vecin care să ne
povestească despre ei, despre locul unde sunt înmormântaţi, să putem să le
aducem un omagiu… Ei aşa şi nu au apucat să ne viziteze la Chişinău, deşi ne
oferisem să-i aducem cu maşina, ziceau că vor veni când va disparea “ruşinoasa
sârmă ghimpată de peste Prut”, încă nu s-a întâmplat…
Pe drum, în tramvai, ne făceam planuri pentru
următoarea zi, aveam timp de vizitat doar până la ora 14, dar ne doream să
ajungem la Bojdeuca lui Creangă şi la mormântul său, care aflasem că e în Iaşi,
la Cimitirul Eternitatea, dar nu ştiam unde se află exact şi cum să ajungem
acolo. Şi… iarăşi… providenţa divină (că altfel nu-mi explic) face să ridic
ochii şi în drum spre apartamentul familiei Hotnog să văd un indicator pe care
scria – Cimitirul Eternitatea. Având experienţa indicatoarelor “exacte” din
Iaşi, am întrebat o doamnă cum să ajungem acolo. Mă credeţi sau nu, venise din
Italia şi, deşi era deja ora 20, mergea să-şi viziteze rudele îngropate în
acest cimitir. Când am spus că vrem să găsim mormântul lui Ion Creangă, s-a
arătat interesată să ne însoţească, că deşi, fiind copil, se juca prin cimitir,
la mormântul scriitorului nu fusese. Mi se pare paradoxal faptul că lumea
vizitează în număr mare Bojdeuca şi aproape nimeni mormântul. Mormântul arată
atât de modest şi singuratic… Dacă mergeţi, vă spun cum să-l găsiţi, se află pe
parcela 5/1, mai jos de biserică, vis-a vis de ea, în rândul 3 de la drumul
central, în spatele cavoului familiei de nobili Ramadan şi a unui mormânt cu
cruce neagră. Piatra funerară iniţială se află în spatele Bojdeucii şi
mi se pare mai autentică şi mai caracteristică epocii şi scriitorului.
Mormântul din cimitir, cu bustul lui Ion Creangă, arată mai “enciclopedic”, mai
aşa cum îl ştim din cărţi, înconjurat de verdeaţă nu prea ordonată. E
emoţionant să fii acolo, simţi că nu i s-au recunoscut meritele şi nu i s-au
acordat lauri în viaţă, deşi merita, tot modest până la culme a rămas şi după
moarte…
Datorită acelei doamne,
am reuşit să vizităm şi alte morminte care au făcut cunoscut cimitirul: primul
mormânt din cimitir (al unui copilaş de 2 ani, care e mereu împodobit cu
flori), mormintele lui Mihail Cogâlniceanu şi a lui George Topârceanu, am aflat
şi sinistra legendă ce însoţeşte misterios mormântul Uriaşei.
Cu regret, nu am reuşit
să aflăm nimic despre familia Hotnog, am vorbit cu nişte vecini, care nu i-au
cunoscut, am lăsat şi un bilet în uşă… poate, mă contactează cineva…
Am uitat să vă spun, în
drum spre casa domnilor Hotnog am trecut şi pe la “Bolta Rece” – unde făceau
popas junimiştii, Eminescu şi Creangă, la un vin (sau la mai multe) după
şedintele “Junimii”. Din păcate, când am întrebat dacă a rămas măcar o cărămidă
de pe vremea lui Eminescu, mi s-a răspuns sincer “S-a făcut curat, doamnă”. Se
presupune că junimiştii au fost în beci, dar beciul e în reparaţie acum, se
planifică redeschiderea în decembrie. Totuşi, am înteles că au reconstituit
unele meniuri ale poeţilor şi scriitorilor, dar şi atmosfera e foarte placută,
cântă pe viu un taraf.
Mergând spre staţia de tramvai,
ne-a apărut în cale Liceul de Arte “Octav Băncilă”, Universitatea de Arte
“George Enescu” (că tot mă întrebam unde vin la concursuri sau îşi continua
studiile foştii mei elevi), cât şi Filarmonica ”Moldova”.
În dimineaţa următoare,
am mers spre Bojdeucă, ştiam că nu putem ajunge din Copou decât pe jos.
Bojdeuca mi s-a părut schimbată, modernizată, totul în asfalt, cu lift pe
trepte pentru persoanele cu dizabilităţi. Înţeleg că rostul renovării, asfaltării
e de a conserva, dar, parcă, şi-a pierdut din farmec, din autenticitate. Mi-a
părut rău că nu am văzut nici un manuscris al scriitorului. Doamnele-ghid sunt,
însă, o prezenţă plăcută, cu “poveşti” pentru orice vârstă şi cu răspunsuri la
orice întrebare.
Trebuie să spun o vorbă
despre oamenii Iaşului, i-am aflat calzi, reţinuţi, modeşti, interesaţi de
cultură (de ex. la teatru am văzut oameni de toate vârstele şi categoriile sociale),
deschişi spre a ajuta (m-au îndrumat, condus sau şi-au deschis imediat
telefoanle pentru a mă ajuta să găsesc drumul spre destinaţii sau pentru a da
un telefon), cu simţul umorului dezvoltat.
Înainte de a lua trenul
(trebuie să menţionez că experienţa de a călători cu trenul de la Chişinău la
Iaşi şi înapoi, a fost extrem de plăcută, v-o recomand! Am auzit că, din
deficit bugetar, s-ar putea anula cursa, mi-ar părea foarte rău, e o plăcere!),
nu am putut să trecem pe lângă Copou şi să nu mai intrăm o dată, să ne “luăm
rămas bun” de la Eminescu.
Iaşule, să ne mai
aştepţi!
Se întâmplă uneori în
viaţă că îi ceri Domnului un deget şi El iţi dă toată mâna… şi atunci te simţi
binecuvântat. Aşa m-am simţit când am vizitat Sagrada Familia în Barcelona,
când am reuşit nu doar să vizitez catedrala, dar şi să cobor în criptă, în faţa
mormântului inegalabilului Gaudi, aşa m-am simţit şi pe tot parcursul
călătoriei mele la Iaşi. Aşa că, daca aveţi nevoie de alinare sufletească, dacă
sunteţi obosiţi, daca aveţi un dor de pace în suflet, de cultură…veniţi la
Iaşi!
Cu drag de neam, de ţară,
cu drag de voi,
Renata Pogoneţ
muzicolog
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu